Home BLOGS “70 χρόνια από τον θάνατο του Σεργκέι Αϊζενστάιν” στο Αλκυονίς

“70 χρόνια από τον θάνατο του Σεργκέι Αϊζενστάιν” στο Αλκυονίς

0
381

Η «New Star Art Cinema» τιμώντας τη συμπλήρωση των 70 χρόνων από το θάνατο του σπουδαίου δημιουργού Σεργκέι Αϊζενστάιν ( 22 Ιανουαρίου 1898- 11 Φεβρουαρίου 1948) σας καλεί στον ιστορικό κινηματογράφο τέχνης ΑΛΚΥΟΝΙΣ New Star Art Cinema, τη Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου στις 20:00  όπου θα προβληθεί μία από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, το «Θωρηκτό Ποτέμκιν»,  με Συνοδεία Ζωντανής Μουσικής από τον συνθέτη και πολυοργανίστα Τηλέμαχο Μούσα  (θέρεμιν, μουσικό πριόνι, κιθάρα) και τον διεθνούς φήμης σαξοφωνίστα, Δημήτρη Βασιλάκη.

 

Πρόκειται για την ασπρόμαυρη κινηματογραφική ταινία του Σεργκέι Αϊζενστάιν (1898 – 1948), σοβιετικής παραγωγής 1925. Θεωρείται ότι είναι ίσως η πληρέστερη ταινία του βωβού κινηματογράφου και ένα από τα αριστουργήματα της έβδομης τέχνης, μεταξύ των 10 σημαντικότερων ταινιών, όλων των εποχών.

 

Δημιουργήθηκε με αφορμή τα 20 χρόνια από την αστικοδημοκρατική επανάσταση του 1905 και στηρίζεται σε πραγματικό γεγονός, την εξέγερση στο θωρηκτό Ποτέμκιν, οι ναύτες του οποίου στασίασαν κατά των αξιωματικών τους και το οδήγησαν στην Οδησσό. 

 

 

147530g-sergkei_aizenstain_03.jpg

 

Η «Γκουέρνικα» του κινηματογράφου, η συγκλονιστική δημιουργία του Σεργκέι Αϊζενστάιν

 

Η ταινία είναι διάρκειας 65 λεπτών και αποτελείται από πέντε επεισόδια«Άνδρες και Σκουλήκια» (οι ναύτες διαμαρτύρονται για το χαλασμένο φαγητό), «Δράμα στο Λιμάνι» (οι ναύτες επαναστατούν), «Ένας νεκρός καλεί για Δικαιοσύνη» (ο λαός της Οδησσού κλαίει το νεκρό αρχηγό), «Τα σκαλιά της Οδησσού» (Οι στρατιώτες του Τσάρου αιματοκυλούν την Οδησσό), και «Συνάντηση με τη ναυτική μοίρα» (οι τσαρικές δυνάμεις ενώνονται με τους στασιαστές του Ποτέμκιν). Ο Αϊζενστάιν χρησιμοποίησε ερασιτέχνες ηθοποιούς για να αποδώσουν καλύτερα τους χαρακτήρες της ταινίας. Η ταινία βραβεύτηκε το 1926 με το χρυσό μετάλλιο της Έκθεσης του Παρισιού και την ίδια χρονιά θεωρήθηκε ως η καλύτερη ταινία από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, η οποία απονέμει τα «Οσκαρ». Η ιδεολογική του επίδραση (πέρα από την άριστη και πρωτοπόρα κινηματογραφική τεχνική του) ήταν τόσο έντονη ώστε ακόμη και ο διαβόητος Γιόζεφ Γκέμπελς σημείωνε . «Είναι ένα καταπληκτικό φιλμ, χωρίς όμοιό του στην ιστορία του κινηματογράφου. Ένας άνθρωπος χωρίς σταθερό πολιτικό υπόβαθρο, εύκολα θα μπορούσε να γίνει Μπολσεβίκος». Το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» έκανε πρεμιέρα στη Μόσχα στις Δεκεμβρίου 1925. Σε μια σειρά όμως από χώρες τα αστικά καθεστώτα απαγόρευσαν την προβολή της ταινίας. Στο Παρίσι και στην Αγγλία, οι βρετανικές αρχές αποφάσισαν να απαγορεύσουν την προβολή της ταινίας για να μην εξωθήσουν τους εργάτες σε εξέγερση. Στη χώρα μας εφαρμόστηκε και εδώ η πολιτική της λογοκρισίας με αποτέλεσμα να πρωτοπροβληθεί μόλις στις 21 Ιανουαρίου του 1952.

 

Ο κινηματογράφος “Αλκυονίς” τιμώντας την επέτειο των 70 χρόνων από τον θάνατο του Σεργκέι Αϊζενστάιν στις 11 Φεβρουαρίου του 1948, διοργανώνει ένα ειδικό αφιέρωμα στην μνήμη του πρωτοπόρου σκηνοθέτη που επηρέασε την κινηματογραφική αισθητική μεγάλων σκηνοθετών όπως των Όρσον Γουέλς, Στάνλεϊ Κιούμπρικ, Φράνσις Φορντ Κόπολα και θα διαρκέσει από τις 12 – 14 Φεβρουαρίου 2018. 

 

Το αφιέρωμα θα αποτελείται από 7 ειδικές προβολές των ταινιών του σκηνοθέτη: “Απεργία”, “Θωρηκτό Ποτέμκιν”, “Οκτώβρης” και “Γενική Γραμμή” και μία προβολή της ταινίας “Θωρηκτό Ποτέμκιν” με συνοδεία ζωντανής μουσικής από τους διεθνούς φήμης μουσικούς, Τηλέμαχο Μούσα και Δημήτρη Βασιλάκη. 

 

Σεργκέι Μιχαΐλοβιτς Αϊζενστάιν, μία κινηματογραφική ιδιοφυΐα, Ρώσος σκηνοθέτης, θεωρητικός της τέχνης και ένας από τους πρωτοπόρους του σοβιετικού αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου, ο κορυφαίος του μοντάζ των επαναστάσεων. 

Θεωρείται δικαιολογημένα απ’ όλους τους θεωρητικούς του κινηματογράφου ως ένας από τους σημαντικότερους (ίσως ο σημαντικότερος) σκηνοθέτης στην ιστορία της 7ης τέχνης, κυρίως λόγω των καινοτομιών που εισήγαγε στη φιλμική γραφή και το μοντάζ. 

 

Σκηνοθέτησε την πρώτη «έγχρωμη», μερικώς, ταινία. 

 

«Η διαλεκτική αρχή του δυναμισμού, το γεγονός ότι το Είναι αποτελεί ένα συνεχές προτσές αλληλεπίδρασης δυο αντίθετων τάσεων, βρίσκει εφαρμογή στην τέχνη μέσα από τη σύγκρουση. Η σύγκρουση αποτελεί θεμελιακή αρχή για την ύπαρξη του έργου τέχνης και κάθε καλλιτεχνικής μορφής».

– Σεργκέι Αϊζενστάιν

 

«Το επάγγελμα του σκηνοθέτη κινηματογραφικών ταινιών μπορεί και πρέπει να είναι τόσο σημαντικό και πολύτιμο ώστε κανένας άνθρωπος που αγωνίζεται γι’ αυτό να μην μπορεί να αγνοήσει οποιαδήποτε γνώση που θα τον κάνει καλύτερο σκηνοθέτη ή άνθρωπο».

– Σεργκέι Αϊζενστάιν 

 

Πέρα από κινηματογραφικός σκηνοθέτης, ο Σεργκέι Αϊζενστάιν, υπήρξε και θεατρικός, ανεβάζοντας στη Μόσχα πολλά έργα, ανάμεσά τους το «Η αυτού μεγαλειότης, η πείνα», «Μάκβεθ του Σαίξπηρ», «Σοφός Άνθρωπος του Οστρόβσκι» και «Μάσκες αερίου», ενώ έγραψε και αρκετά δοκίμια στα οποία αναλύει τα έργα και την τεχνική του και διατυπώνει τις σκέψεις του για την 7η τέχνη. 

 

Φιλμογραφία:

1946: Ιβάν ο Τρομερός (β΄ μέρος)

1945: Ιβάν ο τρομερός (α΄ μέρος)

1938: Ο Λέων του Νιέβα

1937: Το Λιβάδι του Μπεζίν

1931: Βίβα Μέξικο

1929: Η Γενική Γραμμή

1927: Οκτώβρης

1925: Το Θωρηκτό Ποτέμκιν

1924: Η Απεργία

 

Πρόγραμμα προβολών: 

• Δευτέρα 12/2 20:00 “Θωρηκτό Ποτέμκιν” με συνοδεία ζωντανής μουσικής από τους διεθνούς φήμης μουσικούς, Τηλέμαχο Μούσα και Δημήτρη Βασιλάκη 

Είσοδος: 5€ (3€ για ανέργους) 

• Δευτέρα 12/2,14:00 “Γενική Γραμμή” – 16:00 “Οκτώβρης” 

• Τρίτη 13/2, 14:00 “Απεργία” – 16:00 “Θωρηκτό Ποτέμκιν” 

• Τετάρτη 14/2, 14:00 “Οκτώβρης” – 16:00 “Γενική Γραμμή” 

Είσοδος για κάθε ταινία: 2€ 

Αφιέρωμα 11 – 14 Φεβρουαρίου 2018 ΑΛΚΥΟΝΙΣ New Star Art Cinema Ιουλιανού 42-46, Πλατεία Βικτωρίας. Τηλέφωνο: 210 8220008 Πηγή: www.lifo.gr