5 παραστάσεις για να δεις πριν πέσει η αυλαία!

5 παραστάσεις για να δεις πριν πέσει η αυλαία!

Η Αγριόπαπια του Χένρι Ίψεν

 

20.jpg

 

 

ή η διαλεκτική της μετα-αρετής

σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου

Από 22 Νοεμβρίου 2017

 

 

Αν έχεις εσύ δίκιο κι εγώ άδικο, τότε δεν αξίζει να τη ζει κανείς αυτή τη ζωή.

Ο Γκραίγκερς γυρίζει στην πατρίδα του έπειτα από χρόνια απουσίας σ’ ένα ερημικό μέρος, όπου ανέπτυξε τη φιλοσοφία του για τη ζωή, την οποία αποκαλεί «επιταγή του ιδεώδους» και συνοψίζεται στον αγώνα για επίτευξη της αλήθειας με κάθε θυσία. Επιστρέφοντας ξανασυναντά τον παιδικό του φίλο Γιάλμαρ Έκνταλ, ο οποίος ζει σε μία πλάνη ως προς την οικογενειακή του γαλήνη, τη συζυγική του ευτυχία και το μέγεθος της προσωπικότητάς του. Ο Γκραίγκερς τον θεωρεί τότε ιδανικό παραλήπτη για την «επιταγή» του και επιχειρεί να οδηγήσει την οικογένεια Έκνταλ στη συνειδητοποίηση της ψευδαίσθησής της και να «σώσει» με κάθε κόστος την αγριόπαπια από τον βυθό.

Η αλήθεια πρέπει να αποκαλύπτεται, όποιο κι αν είναι το κόστος, διότι μόνο τότε μπορεί κανείς να γίνει κοινωνός της ιδεώδους ζωής, υποστηρίζει ο Γκραίγκερς κατά την αντιπαράθεσή του με τον Ρέλινγκ πάνω στη μοίρα του Γιάλμαρ. Το ζωτικό ψεύδος είναι η θεραπεία διά πάσαν νόσον, αντιτείνει ο πνευματικός του αντίπαλος. Ο Χένρικ Ίψεν, ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές κι επαναστάτες του παγκόσμιου θεάτρου, για άλλη μια φορά αποκαθηλώνει πρότυπα γράφοντας την Αγριόπαπια, μια ποιητική και γεμάτη συμβολισμούς τραγικωμωδία για τα ζωτικά ψεύδη και τις μετα-αρετές μας, που διαδραματίζεται μέσα στο χάσμα δύο οικογενειών.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Δημήτρης Τάρλοου, σημειώνει: «Σε μια χώρα όπου η συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας τρέφεται από τα ζωτικά της ψεύδη, ιδεολογικά και ιστορικά, σε μια χώρα που κανείς δεν θέλει να κοιτάζει τον εαυτό του στον καθρέφτη, σ’ έναν τόπο που έχει εξορίσει ό,τι αληθινό και ουσιώδες, που έχει μετατρέψει τη φύση σε τσιμέντο, εκεί μας μεταφέρει η Αγριόπαπια. Στην πατρίδα των παθιασμένων αγωνιστών με τις φουσκωμένες τσέπες, εκείνων που εξαιτίας των δικών τους τραυμάτων, συμπλεγμάτων και ανεπαρκειών δεν διστάζουν να καταστρέψουν τα πάντα γύρω τους, σ’ έναν τόπο αυταπάτης, ντρόγκας και ακραίου συμφέροντος. Σε μια χώρα με θύματα παιδιά και εφήβους που σαν τις κυνηγημένες από τις άθλιες καραμπίνες αγριόπαπιες, χώνουν το κεφάλι μέσα στην λάσπη του βυθού και μένουν για πάντα εκεί. Ακίνητα και σιωπηλά.»

 

Διάρκεια: 180 λεπτά, με διάλειμμα

 

Τιμές Εισιτηρίων: Τετάρτη γενική είσοδος (λαϊκή) 15 ευρώ, Παρασκευή έως Κυριακή: κανονικό 20 ευρώ, senior (άνω των 65): 17 ευρώ, φοιτητικό, νεανικό (κάτω των 22), ανέργων, ΑμεΑ: 14 ευρώ.

Κάθε Παρασκευή με αγγλικούς υπέρτιτλους (προτεινόμενες θέσεις: κεντρικό & δεξί διάζωμα (όπως φαίνονται στην οθόνη), σειρές: Α, Β, Γ, Δ).

Every Friday with English surtitles. (recommended seats: central & right terrace (on your screen), rows: Α, B, C, D)

Κατά την διάρκεια της παράστασης ακούγονται ήχοι πυροβολισμών.

 

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

 

 

Βαβέλ του Κωνσταντίνου Ρήγου

 

 

i05a2441babelweb1.jpg

 

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος και το χοροθέατρο Οκτάνα επιστρέφουν στην χορευτική σκηνή της Αθήνας, με την παράσταση χορού Βαβέλ, η οποία θα παρουσιαστεί για τέσσερις βραδιές στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στις 29, 30, 31 Μαΐου και 1 Ιουνίου 2018.

Τέσσερα χρόνια μετά την τελευταία παραγωγή της Οκτάνα στο Φεστιβάλ Αθηνών και λίγους μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του Διευθυντή Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο Κωνσταντίνος Ρήγος συν-δημιουργεί με τέσσερις σπουδαίους χορευτές μια νέα παράσταση χορού για τη νέα αρχή μετά την πτώση και την καταστροφή.

Η Μαρκέλλα Μανωλιάδη, ο Μιχάλης Κριεμπάρδης, ο Γιάννης Μίχος και ο Χρήστος Στρινόπουλος συναντιούνται για πρώτη φορά στη σκηνή σε μια πειραματική παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου, η οποία μας επιστρέφει στον δημιουργικό πυρήνα της δεύτερης περιόδου του χοροθεάτρου Οκτάνα (2000-2010).

Στη Βαβέλ του Κωνσταντίνου Ρήγου και του Χοροθεάτρου Οκτάνα οι άνθρωποι έχουν λύσει όλες τους τις απορίες γύρω από τον κόσμο. Ο πύργος της Βαβέλ έχει πέσει, η πόλη έχει καταστραφεί και κάθε έννοια «ύψους» έχει χαθεί. Οι άνθρωποι προσπαθούν να βρουν και πάλι τον εαυτό τους, να ανακτήσουν την επαφή με το σώμα τους, να αναπτύξουν επικοινωνία μεταξύ τους, να ξαναχτίσουν το περιβάλλον τους, να ξανακερδίσουν τον χαμένο χρόνο.

Καθώς βιώνουν το «μετά» της εκπλήρωσης κάθε ανάγκης και κάθε επιθυμίας τους, μη έχοντας κάτι άλλο για να επιδιώξουν, καταλήγουν να ζουν ξέφρενα, δεν διστάζουν να προσανατολιστούν στις εσχατιές της ηδονής, νιώθουν παντοδύναμοι, και τελικά θέλουν να γίνουν ο Θεός. Και αρχίζουν να ξαναχτίζουν τον πύργο, ακόμη κι αν δεν ελπίζουν σε διαφορετική έκβαση.

Η ιδέα ότι οι θνητοί είμαστε θεοί είναι περισσότερο κοντά μας σήμερα από ποτέ, αφού τα επιτεύγματα της ανθρωπότητας έχουν δώσει απαντήσεις σε προαιώνια ερωτήματά της και λύσεις σε φαινόμενα «ανεξήγητα» από καταβολής κόσμου.

Αντηχώντας μακρινά τον βιβλικό μύθο για τον Πύργο της Βαβέλ και χωρίς καμία προσπάθεια εξιστόρησής του, ο Κωνσταντίνος Ρήγος με την Ομάδα Οκτάνα θα μιλήσουν για τον θρίαμβο, την ύβρη, την τιμωρία, την καταστροφή, την αυτογνωσία.

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος ίδρυσε το 1990 το Χοροθέατρο ΟΚΤΑΝΑ, το οποίο συνέβαλε καθοριστικά στην ανάπτυξη του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα και στη διαμόρφωση του κοινού του, και γύρω από το οποίο συσπειρώθηκαν όλοι οι υποσχόμενοι χορευτές της γενιάς του.

Το Χοροθέατρο ΟΚΤΑΝΑ παρουσίασε τα έργα Οι Γάμοι, Δωμάτιο 5, Ο Κήπος, Δάφνις και Χλόη, Ο Αθλητής, Οι 5 εποχές, Ξενοδοχείον Ορφέας, Ίκαρος-Αιφνίδια αποσυμπίεση, Η Κυρία με τις Καμέλιες, Άλκηστις, Το Ρινγκ, Τρελή ευτυχία, Ουτοπία, Ταξιδιώτης του χειμώνα, Σχεδίασμα Β΄- Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, Ντυμένοι/γυμνοί, Καρυοθραύστης, Neverland, Τα Καινούρια ρούχα του Αυτοκράτορα,Αρκαδία, κ.ά.

 

Ταυτότητα της παράστασης

Σύλληψη, χορογραφία, σκηνικό: Κωνσταντίνος Ρήγος

Μουσική: Θοδωρής Ρέγκλης

Δραματουργός: Έρι Κύργια

Συνεργάτης σκηνογράφος: Μαίρη Τσαγκάρη

Κοστούμια: Νατάσα Δημητρίου

Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας

Βοηθός Χορογράφου: Μαρκέλα Μανωλιάδη

Βοηθός Σκηνοθέτη / Οργάνωση Παραγωγής: Άγγελος Παναγόπουλος

Artwork αφίσας: Κωνσταντίνος Γεωργαντάς

 

Ερμηνεία // Δημιουργική Συνεργασία στην Χορογραφία:

Μιχάλης Κριεμπάρδης

Μαρκέλλα Μανωλιάδη

Γιάννης Μίχος

Χρήστος Στρινόπουλος

 

Παραγωγή:

 

 

29, 30, 31 Μαΐου & 1 Ιουνίου 2018

Ώρα έναρξης: 21.00

 

 

Ivo van Hove: Μετά την πρόβα – Περσόνα

 

 

1369344_toneelgroep_ivo_van_hove_site_22_photo_jan_versweyveld.jpg

 

Ο διεθνώς καταξιωμένος Βέλγος σκηνοθέτης Ίβο βαν Χόβε, καταφθάνει στο Φεστιβάλ Αθηνών με μία από τις πλέον φημισμένες παραστάσεις της καριέρας του. Με το δίπτυχο Μετά την πρόβα – Περσόνα διασκευάζει για τη σκηνή τις δύο εμβληματικές ταινίες του Μπέργκμαν, σε μία παράσταση που καθηλώνει με τη δύναμη των εικόνων και των νοημάτων της.

 

Έχοντας μελετήσει σε βάθος την εργογραφία του μεγάλου Σουηδού και με διασκευές άλλων μπεργκμανικών έργων στο ενεργητικό του, στο δίπτυχο Μετά την πρόβαΠερσόνα εξετάζει τη λεπτή γραμμή που χωρίζει τη φαντασία από την πραγματικότητα, το άρρωστο από το λεγόμενο «φυσιολογικό».

Η ένταση, η ασυμβίβαστη διάθεση, αλλά και η βαθιά κατανόηση απέναντι στην ανθρώπινη συνθήκη διαπνέουν αυτά τα δύο έργα, τα οποία εξετάζουν πώς η τέχνη νοηματοδοτεί τη ζωή μας και την κοινωνία. Σε μια σχεδόν γυμνή σκηνή, με μινιμαλιστική απλότητα, ο Ίβο βαν Χόβε βάζει δύο ιστορίες κάτω από το μικροσκόπιο.

 

Στο Μετά την πρόβα, ο σκηνοθέτης Χέντρικ Φόγκλερ οργανώνει τη ζωή του με βάση τους περιορισμούς της πρόβας. Η δουλειά του τον απορροφά ολοκληρωτικά και έτσι, οι πρόβες μετατρέπονται σε ημερολογιακές καταγραφές.Η πραγματική ζωή όμως δεν μπορεί να μείνει απρόσβλητη από εξωτερικούς παράγοντες. Η αγάπη, η φθορά και ο θάνατος υπεισέρχονται στο φαινομενικά απόρθητο φρούριο των προβών με τη μορφή δύο γυναικών, της Ρέιτσελ και της Άννας. Στην Περσόνα, μια ηθοποιός ενώ παίζει πάνω στη σκηνή, παύει ξαφνικά να μιλάει. Στο μυαλό της, οι ρόλοι που υποδύεται ταυτίζονται με τους ρόλους της καθημερινότητας. Για ακόμα μια φορά, η πραγματική ζωή επεμβαίνει βίαια και αποσπά τον άνθρωπο από το ελεγχόμενο, ασφαλές πεδίο του θεάτρου. Η σύγκρουση της ηθοποιού με τις προσδοκίες των άλλων θα οδηγήσει σε μια βαθιά ρήξη με το περιβάλλον της, συμπαρασύροντας τον γιατρό και τη νοσοκόμα που τη φροντίζουν.

10+1 πράγματα που ίσως δε γνωρίζατε για τον Ίβο βαν Χόβε:

  1. Σκηνοθετεί σταθερά από το 1981. Είναι σκηνοθέτης και διευθυντής του Toneelgroep Amsterdam από το 2001, ωστόσο έχει συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους θεατρικούς οργανισμούς στον κόσμο: Φεστιβάλ Αβινιόν, Φεστιβάλ Εδιμβούργου, Μπιεννάλε της Βενετίας, Holland Festival, Comédie-Française, Deutsches Schauspielhaus του Αμβούργου, Staatstheater στη Στουτγκάρδη, New York Theatre Workshop, National Theatre του Λονδίνου κ.α.

  2. Ήταν προσωπική επιλογή του David Bowie, για να σκηνοθετήσει το 2015 το Lazarus στη Νέα Υόρκη, το μιούζικαλ που έγραψε ο Bowie με την Enda Walsh. Ήταν απόλυτα sold out, τόσο στην Αμερική, όσο και στο Λονδίνο όπου παρουσιάστηκε για λίγες παραστάσεις στη συνέχεια.

  3. Τη θεατρική σαιζον 2016-2017 σκηνοθέτησε στο Barbican Theatre του Λονδίνου το Obsession του Λουκίνο Βισκόντι, με πρωταγωνιστή τον Jude Law.

  4. Την επόμενη σαιζόν θα σκηνοθετήσει στο West End στο Λονδίνο την Cate Blanchett στο Όλα για την Εύα, μεταφέροντας στη σκηνή τη θρυλική ταινία του Joseph L Mankiewicz.

  5. Από το 1984 είναι ένας από τους καλλιτεχνικούς διευθυντές στο τμήμα Δραματικών Τεχνών στο University College της Αμβέρσας.

  6. Έχει τιμηθεί με πολυάριθμα βραβεία από Φεστιβάλ και κριτικούς, μεταξύ των οποίων το Amsterdam Award for the Arts το 2015 και το 2016, δύο βραβεία Tony, δύο Drama League Awards, δύο Drama Desk Awards, δύο Outer Critics Circle Awards and δύο Grands Prix de la Critique.

  7. Στην πατρίδα του, το Βέλγιο, έχει ανακηρυχθεί από τον Βασιλιά Φίλιππο Διοικητής του Τάγματος του Στέμματος. Το 2015 τιμήθηκε με το Flemish Culture Prize για την γενικότερη προσφορά του στον πολιτισμό, από τον Φλαμανδό Υπουργό Πολιτισμού.

  8. Αυτή είναι η δεύτερη μόλις φορά που βλέπουμε παράστασή του στην Ελλάδα. Η πρώτη ήταν το  2011 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, οπότε και είχε παρουσιάσει μία άλλη «μπεργμανική» παραγωγή, τις συγκλονιστικές Στιγμές από έναν γάμο.

  9. Πρόσφατα είδαμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε απευθείας μετάδοση μία σκηνοθεσία του στο National Theatre, την Έντα Γκάμπλερ του Ίψεν, με πρωταγωνίστρια την Ruth Wilson.

  10. Το 2015 σκηνοθέτησε στο Broadway το έργο The Crucible (Μάγισσες του Σάλεμ) του Άρθρουρ Μίλλερ, με έναν εντυπωσιακό θίασο χολυγουντιανών ηθοποιών: Ben Whishaw (Skyfall, Spectre), Ciarán Hinds (Game of Thrones, Rome), Saoirse Ronan (Ladybird) κ.α. Η παράσταση ήταν υποψήφια για 4 βραβεία Tony.

  11. Μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ήταν ένα άλλο έργο του Άρθουρ Μίλλερ, το Ψηλά από τη Γέφυρα, στο Young Vic του Λονδίνου το 2015. Η παράσταση τιμήθηκε με βραβεία Olivier και Tony και ο ίδιος Βραβείο Κριτικών ως καλύτερος σκηνοθέτης

 

Με ελληνικούς υπέρτιτλους

 

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Ivo van Hove
Δραματουργία: Peter van Kraaij
Μετάφραση του Μετά την πρόβα: Karst Woudstra
Μετάφραση του Περσόνα: Peter van Kraaij
Σκηνικά – Φωτισμοί: Jan Versweyveld
Ήχος: Roeland Fernhout
Κοστούμια: An D’Huys
Στο Μετά την πρόβα παίζουν: Marieke Heebink (Ρέιτσελ), Gijs Scholten van Aschat(Χέντρικ Φόγκλερ), Gaite Jansen (Άννα)
Στο Περσόνα παίζουν:
Marieke Heebink (Ελίσαμπετ Φόγκλερ), Frieda Pittoors(γιατρός), Gijs Scholten van Aschat (σύζυγος της Ελίσαμπετ), Gaite Jansen(Άλμα)

Συμπαραγωγή: Théâtre de la Place (Λιέγη), Théâtres de la Ville de Luxembourg, Maison des arts de Créteil
Σε συνεργασία με: Auteursbureau ALMO bvba
Με ανάθεση από: Josef Weinberger Ltd, London και το Ίδρυμα Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.


Εισιτήρια

Ζώνη VIP: 35€
Ζώνη A: 20€ – 25€
Ζώνη Β: 15€ – 20€
Ζώνη Γ: 10€ – 15€

Προπώληση

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να προμηθευτούν εισιτήρια στο greekfestival.gr, στο viva.gr και στα φυσικά σημεία πώλησης της Viva:
Reload Stores (Ταϋγέτου 19, Άγιος Δημήτριος – Πλατεία Γεωργίου Α’ 3, Τρίπολη)
Βιβλιοπωλεία Ευριπίδης (Λεωφόρος Κηφισίας 310, Κηφισιά – Ανδρέα Παπανδρέου 11, Χαλάνδρι)
Yoleni’s Πολυχώρος (Σόλωνος 9, Κολωνάκι)
Seven Spots (14 σημεία της πόλης)
Τεχνόπολις Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 100, Αθήνα)
Viva Kiosk Σύνταγμα (Πλατεία Συντάγματος 4)
Media Markt (11 καταστήματα εντός Αττικής)

Πληροφορίες – Κρατήσεις εισιτηρίων: +30 210 3272000, [email protected]
Ομαδικές αγορές: +30 210 3222720
Κρατήσεις για ΑμΕΑ: +30 211 7800056 (ώρες λειτουργίας: 09:00-17:00)

 

 

Κούρσα Γκρέκα

 

 

unnamed_2.jpg

 

 

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) παρουσιάζει τη θεατρική παράσταση-ντοκουμέντο «Κούρσα Γκρέκα», από την Παρασκευή 1 Ιουνίου και για 10 παραστάσεις, (ώρα 21:00), στον υπαίθριο χώρο του Ιστορικού Αρχείου του, στον Ταύρο.

Υπήρξε ελληνικό αυτοκίνητο; Τι σημαίνει ΕΛΕΤΚΑ; Ποιοι θυμούνται το Attica, το Farma και το Pony; Πόσες και ποιες απόπειρες μαζικής παραγωγής οχημάτων από ελληνικές εταιρείες καταγράφονται; Και σήμερα; Υπάρχει ελληνικό αυτοκίνητο σήμερα; Μια σειρά από ανάλογα ερωτήματα που αφορούν αυτόν τον ιδιαίτερο κλάδο της ελληνικής βιομηχανικής ιστορίας, την ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία, ερευνώνται μέσα από τα εργαλεία του θεάτρου-ντοκουμέντο. Τα τεκμήρια του Ιστορικού Αρχείου ΠΙΟΠ γίνονται οι «φωνές» που οδηγούν στην παράσταση «Κούρσα Γκρέκα», με τη δραματουργία να αξιοποιεί τμήματα ιστορικών αρχείων αντίστοιχων βιομηχανιών και να περιλαμβάνει πρωτότυπα τεκμήρια, μαρτυρίες ειδικών και συμπεράσματα ερευνητών, παλιά ελληνικά μοντέλα, καινοτόμους μηχανικούς, τις δυσκολίες και τις επιτυχίες του κλάδου του ελληνικού αυτοκινήτου, σε ένα ιλαρό τελικά σκηνικό αποτέλεσμα. Με την παράσταση δίνεται η ευκαιρία στο κοινό να επισκεφτεί τον χώρο του Αρχείου, να εξοικειωθεί με τις αρχειακές πηγές, και να ταξιδέψει στο βιομηχανικό παρελθόν της Ελλάδας με «όχημα» μια ιστορία. Μια σειρά από παράλληλες δράσεις επεκτείνουν τη συζήτηση γύρω από το «ελληνικό αυτοκίνητο», ολοκληρώνοντας τη διαδρομή της παράστασης.

 

Συντελεστές παράστασης



Έρευνα-κείμενο:
Σκηνοθεσία-Δραματουργία:
Επιστημονικός σύμβουλος:
Κοστούμια:
Σκηνική επιμέλεια:

Μουσική επιμέλεια:
Κίνηση:
Φωτισμοί:
Φροντιστήριο:
Εκτέλεση παραγωγής:
Καλλιτεχνική σύμβουλος:
Βοηθός Σκηνοθέτη:
Επιμέλεια trailer:
Ειδικός συνεργάτης:
Νομικός σύμβουλος:
Φωτογραφίες-κάμερα:
Παίζουν: Σταμάτης:
Κατερίνα:
Γρηγόρης:
Μιχαλάκης:
Φροσάκι:

Δημήτρης Μπαμπίλης
Τάσος Πυργιέρης
Λένα Μπενέκη
Βασιλική Σύρμα
Τάσος Πυργιέρης,
Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Νέστορας Κοψιδάς
Άρτεμις Λαμπίρη
Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Βασιλική Τσιλιγκρού
Βασίλης Σκαρμούτσος "Ο ΚΥΒΟΣ"
Σέβη Ματσακίδου
Φρόσω Μάνη
Σταύρος Συμεωνίδης
Νίκος A. Κούκης
Δημήτρης Καλοχαιρέτης
Νίκος Θωμάς
Γεράσιμος Μιχελής
Τζούλη Σούμα
Λευτέρης Βασιλάκης
Χρήστος Καπενής
Φρόσω Μάνη

Ημερομηνίες παραστάσεων: 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 16, 17, 18 Ιουνίου
(ώρα 21:00)
Δείτε το trailer της παράστασης εδώ.

Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό. Απαραίτητη η κράτηση θέσης.
Για περισσότερες πληροφορίες και κρατήσεις θέσεων μπορείτε
να επικοινωνείτε στο τηλ. 210 3418011 (Δευτ.-Παρ. 9:00-17:00).

Ιστορικό Αρχείο ΠΙΟΠ
Δωρίδος 2 & Λεωφόρος Ειρήνης 14, 17778, Ταύρος
Τ.: 210 3418051 | www.piop.gr

 

 

Ο Μισάνθρωπος του Μολιέρου

 

 

01.jpg

 

Σκηνοθεσία Ιόλη Ανδρεάδη

Σύγχρονο Θέατρο
Ευμολπιδών 45, Γκάζι | Τηλ.: 2103464380, 2105138067

 

 

Η ψυχή η δική μου αγάπησε το δρόμο της φυγής
και δώρο εγώ δεν έλαβα από τον ουρανό μία ψυχή κατάλληλη για τον αέρα της αυλής.
Δεν έχω αυτές τις «αρετές» που οι εποχές απαιτούν
γι’ αυτό και οι υποθέσεις μου δεν πρόκειται ποτέ να ευοδωθούν.
Ειλικρίνεια κι ευθύτητα το μόνο τάλαντό μου
και αγνοώ πώς γίνεται ο εμπαιγμός του ατόμου.

 

 

Η Constantly Productions παρουσιάζει στο Σύγχρονο Θέατρο από τις 20 Απριλίου την παράσταση «Ο Μισάνθρωπος». Η πιο πικρή κωμωδία του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη, μετάφραση Γιάγκου Ανδρεάδη και διασκευή για έξι πρόσωπα της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη σε νέα ελληνική έμμετρη απόδοση 1.600 στίχων.

 

Το ανέβασμα αυτό εμπνέεται από τη θεατρικότητα της κοινωνίας καθώς αυτή συνδιαλέγεται με το απροσποίητο και την αιχμηρή, γυμνή ειλικρίνεια του πρωταγωνιστή – σαν να μην πέρασε μια μέρα από τον Ιούνιο του 1666 όπου το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά.

 

Έξι ήρωες επί σκηνής, όλοι θύτες και θύματα μιας μακράς, ατομικής και ομαδικής, υποκρισίας με σκοπό το κέρδος των εντυπώσεων και μια καλή θέση στα μάτια των άλλων. Μόνος αντίπαλος με την πραγματικότητα, ο ειλικρινής Άλκηστος. Με την εμμονική του ροπή προς την αλήθεια με κάθε κόστος και κυρίως τον ατελείωτο και ατελέσφορο έρωτά του για τη γοητευτική Σελιμένη, να δεσπόζουν ως πηγές της δυστυχίας του.

 

Μισάνθρωπος ο Μιλτιάδης Φιορέντζης (Οικογένεια Τσέντσι, Young Lear, Το βιβλίο της Ανησυχίας). Στο ρόλο της Σελιμένης η Βασιλική Τρουφάκου (Αδερφοί Καραμάζοφ, Αντιγόνη, Ειρήνη). Ορόντης ο Θύμιος Κούκιος (Αύγουστος), Ελιάνθη η Δανάη Επιθυμιάδη (Ήταν όλοι τους παιδιά μου), Φιλήντας ο Ορέστης Καρύδας (Οιδίπους Επί Κολωνώ) και Αρσινόη η Μελίνα Θεοχαρίδου (Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα).

 

 

Λίγα λόγια για το έργο

 

Ο Μισάνθρωπος, 1666. Πλήρης τίτλος: Ο Μισάνθρωπος ή ο Χολερικός ερωτευμένος (Le Misanthrope ou l’ Atrabilaire amoureux), πεντάπρακτη κωμωδία σε 1808 αλεξανδρινούς στίχους. Παραστάθηκε για πρώτη φορά στις 4 Ιουνίου 1666, στο θέατρο του Palais-Royal. Είναι εμπνευσμένη από τον «Δύσκολο» του Μενάνδρου. Ο υπότιτλος παραπέμπει στη θεωρία του Γαληνού, ευρέως διαδεδομένη και ακόμη αποδεκτή μέχρι τον 18ο αιώνα, σχετικά με τα τέσσερα στοιχεία που καθορίζουν τον ανθρώπινο οργανισμό και τον ψυχισμό του ατόμου. Στο ανθρώπινο σώμα ενυπάρχουν τέσσερα «υγρά» και οι μεταξύ τους αναλογίες καθορίζουν τον χαρακτήρα. Ο «χολερικός» Άλκηστος (Alceste) καθορίζεται από τη μαύρη χολή (μέλαινα χολή –bile– μελαγχολία), ενώ ο «σώφρων» φίλος του Φιλήντας (Philinte) από το «φλέγμα». Αναφορές σε αυτά τα στοιχεία (humeurs) βρίσκουμε σε πολλές κωμωδίες του Μολιέρου. Ο Άλκηστος μισεί την ανθρωπότητα, καταγγέλλει την υποκρισία, τη δειλία και τη συναλλαγή που επικρατεί. Αγαπά εντούτοις με πάθος τη Σελιμένη (Célimène), νεαρή χήρα, «φιλάρεσκη» («coquette») που αρέσκεται να διασκεδάζει, και να κακολογεί τους γύρω της. Ο ενάρετος Άλκηστος είναι αναγκασμένος λοιπόν να δίνει μάχες, χαμένες από τα πριν, οι οποίες θα τον οδηγήσουν στην τελική φυγή. Ένα έργο «σαλονιού», στο οποίο ο Μολιέρος ασκεί έντονη κριτική στα ήθη της Αυλής και στην υποκρισία που κυριαρχεί σ’ αυτήν την κοινωνία του «φαίνεσθαι», στην οποία οι συμπεριφορές φθάνουν στα όρια της παρωδίας. | Απόσπασμα από το «Ο Μολιέρος και η κωμωδία» των Άννα Ταμπάκη και Αλεξία Αλτουβά

 

 

Τα πρόσωπα του έργου

 

Άλκηστος, η ψυχή που βασανίζεται βαθιά μέσα στη σύγκρουση μεταξύ της πραγματικότητας και της εξιδανικευμένες ηθικής τελειότητας, την οποία αποζητά από τον καθένα και με κάθε κόστος.

Σελιμένη, ο θηλυκός Δον Ζουάν. Ομορφιά, ευγλωττία, κοινωνική λάμψη. Η νεαρή χείρα με τη μεγάλη κοινωνική επιφάνεια, τους χειραφετημένους τρόπους και τους αμέτρητους θαυμαστές. Αγαπημένο της παιχνίδι: ο Άλκηστος.

Αρσινόη, ο θηλυκός Ταρτούφος. Γυναίκα με μεγάλη επιρροή στους κοσμικούς κύκλους της εποχής και υπόδειγμα κοινωνικής υποκρισίας. Πρόσωπο χυδαίο και φθονερό, μασκαρεμένο ωστόσο πάντα με το πέπλο της προσποιητής ευγένειας και της θρησκευτικής ευλάβειας.

Ορόντης, ο αντίζηλος του Άλκηστου, στη ζωή και την τέχνη. Διεκδικεί επί ίσοις όροις τα μάτια της Σελιμένης και αξιώνει από παντού κολακευτικούς επαίνους για την, μάλλον κακή, ποίησή του.

Φιλήντας, ο καλύτερος φίλος του Άλκηστου. Ψυχή ευγενική, που με θάρρος ασκεί καλοπροαίρετη κριτική στον φίλο του, με σκοπό να κατευνάσει του τρόπους του και τον βοηθήσει να προσαρμοστεί στην κοινωνική πραγματικότητα..

Ελιάνθη, ξαδέρφη της Σελιμένης, υπόδειγμα τιμιότητας, ευγένειας και αμοιβαιότητας. Ερωτευμένη με το ήθος του Άλκηστου – όχι όμως και με τη σκληρότητά του. Παραδίδεται τελικά στον έρωτα του τρυφερού Φιλήντα.

 

Σημείωμα σκηνοθέτη

Η συζήτηση τελείωσε.

Περάστε στην πινακοθήκη – σας καλώ για επίσκεψη.

Σελιμένη: Σκηνή 3η, Πράξη ΙΙ

Στην προσέγγιση του Μισανθρώπου που επιχειρείται εδώ, όλη η δράση του έργου μεταφέρεται στην «Πινακοθήκη». Σε αυτό το ειδικό δωμάτιο που υπάρχει στο σπίτι της Σελιμένης και στο οποίο προτρέπει τους καλεσμένους της να περάσουν -στην 3η σκηνή της 2ης πράξης- με σκοπό την αποφυγή ενός καβγά που ετοιμαζόταν να ξεκινήσει, καθώς εκείνοι κουτσομπόλευαν στο σαλόνι με έντονο ύφος. Μόνο που αντί για τους πίνακες που περιγράφονται στο έργο, αυτή τη φορά στα κάδρα θα περάσουν οι ίδιοι οι ήρωές του.

Με αυτό τον τρόπο, έξι γιγάντια κάδρα δεσπόζουν, εξαρχής, στο κέντρο της σκηνής. Από μέσα τους ξεπηδούν σταδιακά οι έξι ήρωες του Μολιέρου, για να παρουσιάσουν τον εαυτό τους σε τρεις διαφορετικές εκδοχές, οι οποίες συνθέτουν διαλεκτικά για τον καθένα τη μία και μοναδική, αληθινή του όψη.

Εκδοχή πρώτη: ο χώρος μέσα στα κάδρα.

Μέσα στα κάδρα, ο θεατής βλέπει το υποσυνείδητο των χαρακτήρων. Πρόκειται για έναν χώρο ονειρικό, εντός του οποίου οι έξι ήρωες μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα και δίχως τη δέσμευση της λογικής. Μέσα στα κάδρα τους, τα πρόσωπα δεν μιλούν. Έχουν ως μόνο τρόπο έκφρασης την μεγεθυμένη κίνηση του χαρακτήρα τους, σαν κάποιος ζωγράφος να τους απαθανάτισε σε στάσεις μεγάλες και αντιπροσωπευτικές της ζωής τους και του ό,τι αυτή πρεσβεύει.

 

Εκδοχή δεύτερη: ο χώρος έξω από τα κάδρα.

Η δεύτερη εκδοχή των έξι χαρακτήρων εκτυλίσσεται κατά τη δράση τους έξω και μπροστά από τα κάδρα. Εκεί, με λόγο πιο ρεαλιστικό και κινήσεις σχεδόν φυσικές, οι ήρωες ερμηνεύουν μια κοντινότερη στην πραγματική ζωή εκδοχή του εαυτού τους και μας καλούν να παρακολουθήσουμε τι πραγματικά συμβαίνει στο σπίτι της Σελιμένης και που θα οδηγήσουν αυτές οι αδιέξοδες παρεξηγήσεις και οι συνεχείς αποκαλύψεις που λαμβάνουν χώρα.

 

Εκδοχή Τρίτη: το μικρόφωνο.

Το τρίτο πεδίο δράσης των ηρώων εστιάζεται στη χρήση ενός μικροφώνου, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της σκηνής, χαρίζοντας φωνή, ήχο και έκφραση στην πιο μύχια εκδοχή του εαυτού τους. Εκεί οπού οι σκέψεις εκφράζονται χωρίς να κρύβονται ούτε πίσω από το «σχήμα» ενός κάδρου - όπως ορίζεται στην πρώτη εκδοχή του χαρακτήρα τους, ούτε μέσα στον καθημερινό λόγο των κοινωνικών συμβάσεων - όπως ορίζεται στη δεύτερη. Εκεί όπου μιλά αποκλειστικά η ψυχή του κάθε ήρωα.

 

Λίγα λόγια για την Ιόλη Ανδρεάδη

 

Η Ιόλη Ανδρεάδη γεννήθηκε στην Κυψέλη και σπούδασε σκηνοθεσία στη RADA και στο King’s College London, στο οποίο ολοκλήρωσε το 2014 τη διδακτορική της διατριβή γύρω από το Θέατρο και την Τελετουργία, ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Έζησε 7 χρόνια στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, σπουδάζοντας και δουλεύοντας πάνω στο θέατρο ως υπότροφος των ιδρυμάτων FULBRIGHT FOUNDATION GREECE, Ίδρυμα Ωνάση / Onassis Foundation, Stavros Niarchos Foundation και J. F. COSTOPOULOS FOUNDATION. Είναι, επίσης, απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Πολιτιστική Πολιτική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 25 παραγωγές σε Αθήνα, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βερολίνο, Ρώμη και Νέα Υόρκη. Έχει υπάρξει ιδρυτικό μέλος της διεθνούς πλατφόρμας σκηνοθετών «World Wide Lab», η οποία δημιουργήθηκε στο Watermill Center του Bob Wilson το 2011 και της οποίας διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια το 2013 και το 2015. Έκτοτε, η Ιόλη εργάζεται εντατικά στην Ελλάδα. Στη χώρα μας, τα τελευταία τρία χρόνια, έχει παρουσιάσει τις παραστάσεις: «Αρτώ – Βαν Γκογκ / avec un pistolet» στο Θέατρο Σημείο το 2015, «Οικογένεια Τσέντσι» στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης τη σεζόν 2015-2016, «Διακόσιες δέκα χιλιάδες οκάδες βαμβακιού – μια παράσταση στο Αρχείο» στο Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς το 2016, «Young Lear» στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2016, «Φονικό στην Εκκλησιά» στο Φεστιβάλ Φιλίππων το 2016, «Το βασίλειο της γης» στο Olvio τη σεζόν 2016 – 2017, «Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου και στο Bob Festival (Φεστιβάλ Αθηνών το 2017), «Ίων» στο Φεστιβάλ Φιλίππων το 2017 και στο Άλφα.Ιδέα το 2018 και «Ένας άνθρωπος επιστρέφει στην πατρίδα του πιστεύοντας ότι θα τον σκοτώσουν και τον σκοτώνουν» στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης τη σεζόν 2017 - 2018. Το ίδιο διάστημα των τελευταίων τριών ετών που βρίσκεται στην Ελλάδα δίδαξε Αρχαίο Δράμα και Devised Theater στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, όπου πραγματοποίησε και σεμινάρια θεάτρου για άτομα σε απεξάρτηση. Παράλληλα συμμετείχε στο «Caravan Project» μέσω του οποίου ταξίδεψε σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας για να διδάξει δημιουργική γραφή. Από το 2017 εργάζεται ως Yoga Teacher διδάσκοντας Acting Yoga σε ηθοποιούς στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης «Δήλος» και πραγματοποιώντας Σεμινάριο στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής. Διδάσκει «Εισαγωγή στην Performance: Θεωρία και Πράξη» στο E-learning Πρόγραμμα Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Σε περίπτωση αγοράς μειωμένου εισιτηρίου, ο θεατής πρέπει να κομίζει
τα απαραίτητα δικαιολογητικά στο Θέατρο

 

Μετάφραση: Γιάγκος Ανδρεάδης

Έμμετρη διασκευή: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης

Σκηνοθεσία - Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη

Σκηνογραφία - Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Cover song: Κώστας Δαλακούρας

Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ & Νίκος Πανταζάρας | Video trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιάννης Παυλόπουλος & Μαρία Νικητοπούλου

Κατασκευή Κοστουμιών: Δάφνη Τσακότα & Σιμέλα Τουργαϊδου | Βοηθός Ενδυματολόγου: Αμαλία Αντώνη

Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης

Παραγωγή: Constantly Productions – Βαγγέλης Κώνστας

 

Διανομή

Άλκηστος: Μιλτιάδης Φιορέντζης, Σελιμένη: Βασιλική Τρουφάκου, Ορόντης: Θύμιος Κούκιος, Ελιάνθη: Δανάη Επιθυμιάδη, Φιλήντας: Ορέστης Καρύδας, Αρσινόη: Μελίνα Θεοχαρίδου