Home CINEMA ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗ ΚΑΙ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ 25ου ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗ ΚΑΙ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ 25ου ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

0
140

Έπεσε η αυλαία του 25ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, διαβάστε τι διαδραματίστηκε και που πήγαν τα βραβεία στο παρακάτω δελτίο Τύπου:

Η τελετή λήξης του φετινού 25ου Πανοράματος πραγματοποιήθηκε στον κινηματογράφο Odeon Όπερα, παρουσία εκπροσώπων του κινηματογραφικού, καλλιτεχνικού και δημοσιογραφικού κόσμου, αλλά και απλών σινεφίλ. Εκτός των βραβευόμενων προσωπικοτήτων, τη βραδιά τίμησαν με την παρουσία τους, μεταξύ άλλων, οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αθανίτης, Νίκος Αλευράς, Βασίλης Βαφέας, Διονύσης Γρηγοράτος, Γιώργος Καρυπίδης, Νίκος Κορνήλιος, Δημήτρης Μακρής, Όλγα Μαλέα, Νίκος Περάκης και Κώστας Φέρρης, το ζεύγος Γιώργου και Άννας Νταλάρα, ο ηθοποιός Δημήτρης Πιατάς, o διευθυντής φωτογραφίας Γιάννης Δασκαλοθανάσης, ο εικαστικός Γιάννης Ψυχοπαίδης, η συγγραφέας Ζυρράνα Ζατέλη, ο δημοσιογράφος Σεραφείμ Φυντανίδης, η Γενική Διευθύντρια Σύγχρονου Πολιτισμού του Υπουργείου Πολιτισμού, Ζωή Καζαζάκη, το μέλος του ΔΣ της ΕΡΤ, Χάρης Παπαδόπουλος και ο Γενικός Διευθυντής του ΕΚΚ, Γρηγόρης Καραντινάκης. Την τελετή παρουσίασε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Νίνος Φένεκ Μικελίδης.

Ο κ. Μικελίδης αναφέρθηκε στις πρωτόγνωρα αντίξοες συνθήκες υπό τις οποίες πραγματοποιήθηκε το φετινό επετειακό Πανόραμα, ευχαρίστησε όσους βοήθησαν για την πραγματοποίηση του φεστιβάλ, καθώς και τη φετινή, μικρή ομάδα του Πανοράματος, προσθέτοντας:

«Πέρασαν 20 χρόνια με την Ελευθεροτυπία, στη συνέχεια την διοργάνωση του Πανοράματος ανέλαβε ο Δήμος Αθηναίων και τα δύο τελευταία χρόνια μόνοι μας, σχεδόν με no budget. Του χρόνου σκεφτόμαστε να βγάλουμε κουμπαρά. Όμως η τέχνη χρειάζεται ενίσχυση και ενθάρρυνση. Είναι άθλος των Ελλήνων σκηνοθετών να γυρίζουν ταινίες»

Στη συνέχεια έκανε αναφορά στον εκλιπόντα Θόδωρο Αγγελόπουλο, ο οποίος είχε πει ότι «ο πολιτισμός είναι βάλσαμο» και σχολίασε «εμείς δεν θέλουμε χαβιάρι, αρκεί να μας δίνουν ψωμί κ ελιές».

Αναφέρθηκε στους σκηνοθέτες που έχει τιμήσει το Πανόραμα αυτά τα 25 χρόνια και ολοκλήρωσε διαβάζοντας το σύντομο μήνυμα υποστήριξης το οποίο απέστειλε στη διοργάνωση ο καταξιωμένος Βρετανός σκηνοθέτης Ken Loach:

«Χαιρετίσματα στους φίλους μου του Πανοράματος. Είναι εκπληκτικό και θαυμάσιο το ότι λειτουργείτε αυτή τη χρονιά παρά τα τόσα προβλήματα που αντιμετωπίζετε. Σας συγχαίρω. Πολλοί άνθρωποι έχουν σοκαριστεί από όσα σας επέβαλε η Ευρωπαϊκή  Ένωση. Χρειαζόμαστε μια νέα Ένωση Ευρωπαίων βασισμένη στις ανάγκες των ανθρώπων και τις συλλογικές ικανότητες, όχι στις απαιτήσεις των μεγάλων εταιριών. Κάποια μέρα ίσως…

Με τις πιο θερμές μου ευχές, Κεν»

Η Τελετή Λήξης ξεκίνησε με τις τιμητικές βραβεύσεις προσωπικοτήτων για τη συνεισφορά τους στην κινηματογραφική τέχνη. Οι προσωπικότητες που βραβεύθηκαν φέτος ήταν ο σκηνοθέτης Διονύσης Γρηγοράτος, η ηθοποιός Δήμητρα Χατούπη,  και η σκηνογράφος Ιουλία Σταυρίδου.

Η Δήμητρα Χατούπη αστειεύτηκε ότι συνήθως τέτοιο βραβείο λαμβάνει κανείς στο τέλος της καριέρας του και συνεχάρη το Φεστιβάλ, τονίζοντας πόσο σημαντικό είναι να συνεχίσουμε να κάνουμε ταινίες και θέατρο. Υπογράμμισε ότι η Ταινιοθήκη γέμιζε στις προβολές του Πανοράματος και αναφέρθηκε στην συνένωση δυνάμεων των Ελλήνων σκηνοθετών ως ελπιδοφόρο βήμα.

Ο Διονύσης Γρηγοράτος ευχαρίστησε το Πανόραμα για την τιμή, και το κοινό που είναι το σώμα του Πανοράματος. Έκανε ειδική μνεία στον διευθυντή του φεστιβάλ, ο οποίος παραμερίζει τις δυσκολίες, αναζητά και προσφέρει ταινίες που δεν έχουν βρει διανομή.

Το βραβείο εκ μέρους της Ιουλίας Σταυρίδου, παρέλαβε η Κατερίνα Ευαγγελάτου, η οποία αναφέρθηκε στη σημαντικότητα που αποδίδει το Πανόραμα στον Ελληνικό Κινηματογράφο.

Με την ολοκλήρωση των τιμητικών βραβεύσεων, είχε έρθει η ώρα για τις απονομές βραβείων των ταινιών του διαγωνιστικού τμήματος. Αυτές ξεκίνησαν με εκείνη του Βραβείου Κοινού, με την πενταμελή κριτική επιτροπή αναγνωστών του περιοδικού «Αθηνόραμα» να ξεχωρίζει μία από τις 10 ταινίες που διαγωνίστηκαν φέτος. Το βραβείο δόθηκε στην τουρκική ταινία «Night of Silence» (Lal Gece), του Reis Çelik, την ιστορία μίας νεαρής κοπέλας, σε ένα απομονωμένο χωριό της Ανατολίας, η οποία προσφέρεται ως νύφη σε έναν μεγαλύτερο άντρα, και προσπαθεί να αποφύγει με διάφορα τεχνάσματα την αναπότρεπτη κατάληξη της πρώτης νύχτας του γάμου της. Εν απουσία του σκηνοθέτη, το βραβείο παρέλαβε η Σύμβουλος Α της Τουρκικής Πρεσβείας, κα Γιεσίμ Κεμπαπτσίογλου.

Στη συνέχεια απονεμήθηκε το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κινηματογράφου (FIPRESCI). Την τριμελή επιτροπή αποτελούσαν, από τη Μεγάλη Βρετανία η Carmen Gray (κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα The Guardian και το περιοδικό Sight & Sound), από την Τουρκία η Esin Küçüktepepınar (κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα Sabah) και από την Ελλάδα, ο Νέστορας Πουλάκος (κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα «Δρόμος» και στο κινηματογραφικό portal sevenart.gr). Το βραβείο, το οποίο από φέτος ονομάζεται «βραβείο στη μνήμη του Θόδωρου Αγγελόπουλου», απένειμε η σύζυγος του εκλιπόντα σκηνοθέτη, Φοίβη Αγγελοπούλου, στην ταινία «Night of Silence», του Reis Çelik και παρέλαβε  και πάλι η Σύμβουλος Α της Τουρκικής Πρεσβείας, κα Γιεσίμ Κεμπαπτσίογλου.

Σειρά είχαν τα βραβεία της κριτικής επιτροπής η οποία αποτελούταν φέτος από τους σκηνοθέτες, Μενέλαο Καραμαγγιώλη και Νίκο Τριανταφυλλίδη, την ηθοποιό Δήμητρα Χατούπη και τη διευθύντρια φωτογραφίας Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Η κριτική επιτροπή του Πανοράματος απένειμε το Ειδικό Βραβείο της επιτροπής στη «10η Μέρα» του Βασίλη Μαζωμένου, το Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος, στην ταινία «Η Νύχτα Απέναντι» (La noche de enfrente) του Raoul Rouiz, και το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο «Μ’ Εξοργίζει η Απουσία σου» (J’ enrage de son absence) της Sandrine Bonnaire. Τα βραβεία Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος και Σκηνοθεσίας παρέλαβε εν απουσία των σκηνοθετών η Νατάσα Γιανναράκη από το Τμήμα Οπτικοακουστικών Μέσων της Γαλλικής Πρεσβείας.

Τέλος το πρώτο βραβείο καλύτερης ταινίας δόθηκε  ομόφωνα στην  ταινία «Death of a Man in the Balkans» του Σέρβου Miroslav Momcilovic, «για τον καινοτόμο τρόπο που κάνει τον αυτόχειρα, πρωταγωνιστή, σκηνοθέτη και θεατή ταυτόχρονα. Με μια ψηφιακή κάμερα που βγάζει ζωντανά στο διαδίκτυο, το θέατρο γίνεται καθαρό σινεμά, παραπέμποντας στο σταθερό κάδρο του Georges Méliès. Στήνει αριστοτεχνικά τις τραγελαφικές αντιδράσεις της ανθρώπινης φύσης μέσα σε ένα διαβρωμένο κοινωνικό πλαίσιο και πραγματοποιεί κινηματογραφικά αυτό που ίσως έχουμε αναλογιστεί όλοι μας: τις αντιδράσεις των άλλων μετά τον θάνατό μας». Το βραβείο παρέλαβε εν απουσία του σκηνοθέτη, ο πρέσβης της Σερβίας στην Ελλάδα, αξιότιμος κ. Ντράγκαν Ζουπανιέβατς.

Ο κ. Μικελίδης έκλεισε την τελετή ευχόμενος να ανανεωθεί το ραντεβού με το κοινό του χρόνου, στο 26ο Πανόραμα Ελληνικού Κινηματογράφου.

Μετά την τελετή λήξης, οι θεατές παρακολούθησαν σε avant-premiere την πολυαναμενόμενη ταινία «The Paperboy» σε σκηνοθεσία Lee Daniels, με τους ηθοποιούς Matthew McConaughey, Nicole Kidman, John Cusack και Zac Efron στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Η προβολή πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την εταιρία διανομής Odeοn S.A.

Η βραδιά έκλεισε στο café/bar Floral, όπου η εορταστική διάθεση από καλεσμένους και διοργανωτές, ήταν κυρίαρχη.

Το φετινό Πανόραμα έκανε την πρεμιέρα του στις 14 Νοεμβρίου 2012, στον κινηματογράφο Άστυ, με την πρώτη προβολή της βρετανικής ταινίας του Joe Wright, «Άννα Καρένινα». Από τις 15 έως και τις 25 Νοεμβρίου, στις έντεκα συνεχείς ημέρες προβολών, οι φίλοι του καλού ευρωπαϊκού κινηματογράφου, αλλά και εκείνου από τον υπόλοιπο κόσμο, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν περισσότερες από 90 ταινίες, μέσα από σειρά αφιερωμάτων που προβλήθηκαν στις δύο αίθουσες της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και στον κινηματογράφο Τιτάνια Cinemax.

Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων πραγματοποιήθηκε σειρά συζητήσεων στο βιβλιοπωλείο IANOΣ και την Tαινιοθήκη της Ελλάδος: Σε συνεργασία με το Σπίτι της Κύπρου και στο πλαίσιο του Αφιερώματος στον Κυπριακό Κινηματογράφο, η ανοιχτή συζήτηση «Κυπριακός Κινηματογράφος και Πολιτική», εισήγηση-παρουσίαση του άγνωστου κινηματογραφικού έργου του Άδωνι Κύρου, συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με αφορμή τα 60α γενέθλια του γαλλικού κινηματογραφικού περιοδικού Positif, με προσκεκλημένο τον κριτικό κινηματογράφου και διευθυντή έκδοσης του περιοδικού, Michel Ciment, στο πλαίσιο του αφιερώματος στο «Νέο Τουρκικό Σινεμά» – Από το Γιλμάζ Γκιουνέι στον Μπιλγκέ Τσειλάν», και σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου συζήτηση – ανοιχτό τραπέζι, με τίτλο «Ο Σύγχρονος Τουρκικός Κινηματογράφος» – και καλεσμένο τον Τούρκο σκηνοθέτη Αλί Οζγκεντούρκ, και τέλος συζήτηση με τους τέσσερις Έλληνες σκηνοθέτες, ταινίες των οποίων φιλοξενήθηκαν στο πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ.

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου διοργανώθηκε για 25η χρονιά, ανανεώνοντας μια υπόσχεση με το κοινό, που αφορά στην ανάδειξη του ευρωπαϊκού, μαζί και του ελληνικού κινηματογράφου, χωρίς να παραγνωρίζονται κινηματογραφίες από τον υπόλοιπο κόσμο.