Home AGENDA To Meeting the Odyssey project στην Ελλάδα: Συναντώντας την Οδύσσεια στον τόπο καταγωγής της!

To Meeting the Odyssey project στην Ελλάδα: Συναντώντας την Οδύσσεια στον τόπο καταγωγής της!

0
725

Από το 2012, όταν δημιουργήθηκε η ιδέα για το εν πλω ταξίδι του θεατρικού  project “Meeting the Odyssey”, μια ομάδα καλλιτεχνών με διαφορετικές εθνικές και πολιτισμικές ταυτότητες επιχείρησε να ταξιδέψει όλη την Ευρώπη και να συναντήσει το πολιτιστικό δυναμικό της κάθε πόλης που πιάνει λιμάνι, μέσα από θεατρικές παραστάσεις και εργαστήρια στα οποία συμμετέχουν ντόπιοι καλλιτέχνες.

Με όχημα το θρυλικό “Hoppet”, το μοναδικό ιστιοφόρο που επέζησε του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τα δύο προηγούμενα χρόνια, η ομάδα ταξίδεψε από την Βαλτική, την Κεντρική Ευρώπη, την Πράγα και το Βερολίνο μέχρι την Ιταλία, την Γαλλία και τη Μάλτα, κάνοντας μάλιστα μία στάση στη Λαμπεντούζα, το νησί-σταθμό για χιλιάδες ανθρώπους που αναζήτησαν σωτηρία και ελευθερία από τις εμπόλεμες ζώνες της Αφρικής. Πάνω από 350 καλλιτέχνες συμμετείχαν στις παραστάσεις του “Meeting the Odyssey”, ενώ 19.000 θεατές είδαν την παράσταση σε 25 σταθμούς σε όλη την Ευρώπη.

Και φέτος το καλοκαίρι έρχεται στον τελικό της προορισμό: στην πατρίδα του Οδυσσέα, την Ελλάδα!

Από τις 3 Ιουνίου μέχρι τις 9 Αυγούστου, το “Hoppet” θα καταπλεύσει στο Αιγαίο και θα ξεκινήσει την περιοδεία από τη Λέρο, αυτό το μικρό νησί των Δωδεκανήσων με την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, για να συνεχιστεί στη Λέσβο, όπου και η παράσταση θα παρουσιαστεί και σε χώρους υποδοχής προσφύγων.

Επόμενος σκέλος της περιοδείας η ελληνική ενδοχώρα, με στάσεις στην Ελευσίνα και το Λαύριο, τόπους συμβολικούς ποτισμένους με την ιστορική και μυστικιστική παράδοση.

Τελευταίοι σταθμοί του “Meeting the Odyssey” θα είναι ανατολικά – στη Σκύρο και στην Ικαρία, όπου θα δοθούν τουλάχιστον τρεις παραστάσεις σε διαφορετικά χωριά.

Για το project

Το “Meeting the Odyssey” είναι ένας συνδυασμός στοιχείων από́ την Οδύσσεια, σύγχρονων θεμάτων της Ευρώπης και ιστοριών που θα αντληθούν μέσα από την επαφή́ με τοπικές κοινότητες διαφορετικών γλωσσικών και πολιτισμικών συστατικών των πόλεων – λιμανιών.

Η χώρα μας επιλέχθηκε τόσο με κριτήρια πολιτιστικά όσο και ως ένδειξη αλληλεγγύης στην δύσκολη εποχή της οικονομικής κρίσης. Επομένως, κάνοντας στάσεις σε τέτοια σημεία εξαιρετικής σημασίας, το project υπογράμμισε την ανάγκη για συνεργασία και διάλογο ανάμεσα στα ευρωπαϊκά κράτη – υποδοχείς χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών που εκπροσωπούν διαφορετικά έθνη, κουλτούρες, γλώσσες και θρησκείες.

Στόχος του project να αντικρούσει προκαταλήψεις, να αναζητήσει κοινές αφηγήσεις στη ζωή των σύγχρονων Ευρωπαίων μέσα από το συμβολικό ταξίδι της Οδύσσειας και να θέσει τα ερωτήματα: ποιο είναι το κοινό πολιτισμικό έδαφος στην Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα; Υπάρχει κοινό έδαφος στην καθημερινή ζωή των πολιτών και στην πολιτιστική τους έκφραση; Πως μπορούμε να ανακαλύψουμε τις κοινές μας ρίζες;

Και το κυριότερο:

«Μπορούμε να κάνουμε κάτι;».

«Ναι, μπορούμε. Πάνω στο πλοίο μας, το “Hoppet”, με το οποίο θα πλεύσουμε στα νερά του Αιγαίου και της Αδριατικής, με 50 καλλιτέχνες από όλες τις χώρες της Ευρώπης, είμαστε έτοιμοι να ανεβάσουμε τις φανταστικές θεατρικές παραγωγές μας και να στήσουμε τα θεατρικά εργαστήριά μας.  «Ελλάδα, ερχόμαστε», σημειώνει η Matilda von Weissenberg, project manager του “Meeting the Odyssey”.

 

Φωτογραφία: pressmixer.gr

Μάθετε περισσότερα στα

Website: http://www.meetingtheodyssey.eu/el/

Facebook: https://www.facebook.com/MeetingTheOdyssey/

Twitter: https://twitter.com/MeetingZOdyssey

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCVjIm4rIAd2bGwfmpJ_Jvyg

 

Η Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ σε συνεργασία με την “Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης – Υποψήφια Πόλη” και το Δήμο Ελευσίνας διοργανώνουν την έκθεση αρχιτεκτονικής “9 Μεταβάσεις: ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ”, στο  Διοικητήριο του Παλιού Ελαιουργείου στην Ελευσίνα. Η έκθεση εγκαινιάζεται την Παρασκευή 3 Ιουνίου στις 20:00 και διαρκεί μέχρι τις 19 Ιουνίου.

 

Η πρόταση της «Ελευσίνας 2021» συνοψίζεται στη φράση «Μετάβαση στην EUphoria». Η μελέτη της έννοιας της μετάβασης, θεμελιώδης συνθήκη για την εξασφάλιση της συνύπαρξης, έχει αποτελέσει αντικείμενο μακροχρόνιας έρευνας της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Μέσα από τις εργασίες των σπουδαστών, κατατίθεται η ερευνητική εμπειρία που έχει αναπτυχθεί στα μεταπτυχιακά και τα προπτυχιακά μαθήματα του 6ου, 7ου, 8ου εξαμήνου με τίτλους: «ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ- Η έννοια του χώρου όπως εκφράζεται στις πλαστικές τέχνες – Μετατοπίσεις στο Χώρο και το Χρόνο.-Το άνοιγμα του φαντασιακού πεδίου» και «ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΚΤΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ-Η ενδιαμεσότητα ως επικοινωνιακός χαρακτήρας της κατασκευής – Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας».

 

Ο ΤΟΠΟΣ

Ως τόπος αναφοράς και πεδίο μελέτης των μαθημάτων επιλέχθηκε η Ελευσίνα και ιδιαιτέρως η περιοχή γειτνίασης του αρχαιολογικού χώρου (το σημείο όπου βρισκόταν ένα από τα σημαντικότερα ιερά του Αρχαίου κόσμου) με το Παλαιό Ελαιουργείο, εργοστάσιο της βιομηχανικής περιόδου του Νεότερου Ελληνικού κράτους. Το γεγονός ότι η έννοια του ιερού αποτελεί συστατικό στοιχείο της Ελευσίνας, έδωσε την αφορμή στους αρχιτέκτονες να προσεγγίσουν το θέμα του ιερού χώρου, το οποίο έχει παραγκωνισθεί για δεκαετίες από την Αρχιτεκτονική, τον Αστικό σχεδιασμό και ως ένα σημείο και από την Τέχνη, θεωρούμενο πως ανήκει σε μια σφαίρα ενατενιστική και μη ορθολογική. Η καταγωγή της πόλης ως κατεξοχήν πολιτικός χώρος είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη θεμελίωση του ιερού χώρου. Το Ιερό, ένας ιδιαίτερα διακριτός χώρος και συγχρόνως ένα ασφαλές σημείο συνάντησης διαφορετικών ομάδων, αποτελούσε ουσιαστικά ένα τόπο συνύπαρξης. Αυτή η διαλεκτική της συνάντησης πολλών ατόμων και ομάδων, της ανοικτότητας και του αποκλεισμού που υπονοείται στον ιερό χώρο, είναι μια από τις αρχαιότερες εκδηλώσεις του πολιτικού στοιχείου.

 

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Η έρευνα επικεντρώθηκε στη διερεύνηση της έννοιας της συνύπαρξης, ως προσδιοριστικού στοιχείου του σύγχρονου Μουσείου. Κεντρική αναφορά αποτέλεσε το βιβλίο του André Malraux “Το Φανταστικό Μουσείο” στο οποίο αναγνωρίζεται ο σπερματικός λόγος του Walter Benjamin, τη χρονική στιγμή που το ζήτημα των αρχείων επηρέασε βαθιά την μεταμοντέρνα σκέψη και τις οπτικές τέχνες. Παράλληλα το έργο Άτλας / Μνημοσύνη του Aby Warburg έγινε το κατεξοχήν παράδειγμα για ένα μεγάλο μέρος της τέχνης της εικόνας, επιτρέποντας μέσω του οπτικού montage (της συναρμογής των εικόνων) τον εκ νέου συσχετισμό του χώρου με τον χρόνο.

Μέσα από αυτή τη χωροχρονική συνθήκη κατέστη εφικτή η κατανόηση της παγκόσμιας τέχνης. Αν το Μουσείο ήταν άλλοτε μια κατάφαση, το Φανταστικό Μουσείο σήμερα είναι μία διερώτηση, καθώς δεν έπαψε παραπάνω από έναν αιώνα να επιβάλλει τη βάσανο σε κάθε μία από τις εκφράσεις τις οποίες συλλέγει και να διερωτάται τι είναι εκείνο το οποίο συγκεντρώνει. Στην ευχαρίστηση του ματιού, έχει προστεθεί η συνείδηση της παθιασμένης αναζήτησης για αναδημιουργία.

 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ

Ζητούμενο των προτάσεων ήταν ο σχεδιασμός χωρικών κατασκευών οι οποίες θα λειτουργούσαν ως ενδιάμεσοι τόποι, ενσωματώνοντας στοιχεία τα οποία αντλούνται από την πηγή αυτού του αχανούς εύρους που παρέχει η φυσική, ιστορική και μυθική υπόσταση της πόλης.

Μέσω της ερευνητικής προσέγγισης εγκαινιάστηκαν νέες νοητικές συνδέσεις, από το ατομικό στο συλλογικό βίωμα, από τον αρχαίο στον βιομηχανικό και σύγχρονο χαρακτήρα της πόλης. Τελικά μέσα από τις πολλαπλές μεθοδολογίες ανάδυσης της ενδιαμεσότητας, εντείνεται και εκτείνεται το σημασιολογικό βάθος νοητικών και φυσικών σημείων, φέρνοντας στο φως λανθάνουσες ταυτότητες της πόλης, οργανώνοντας νέες συνδέσεις και δίκτυα εντός της.

 

Γενική επιμέλεια | Curatοrs

Βάνα Ξένου, Γιώργος Παρμενίδης | Vana Xenou, Giorgos Parmenidis

Επιμέλεια, Σχεδιασμός, Οπτική επικοινωνία | Collaborating Curators, Exhibition & Graphic Design

Γιώτα Πασσιά, Παναγιώτης Ρούπας | Yota Passia, Panayotis Roupas

Συντονισμός | Coordination

Χρυσούλα Καραδήμα, Δήμητρα Μπουζάνη | Chryssoula Karadima, Dimitra Mpouzani

Κατασκευή Εκθεμάτων | Exhibits’ Construction

Θοδωρής Βαγενάς, Κατερίνα Κωνσταντοπούλου | Thodoris Vagenas, Katerina Konstantopoulos

Συμμετέχοντες | Participants

Αργυροπούλου Παρασκευή, Βολιώτη Μισελίνα, Ζαμπόπουλος Δημήτρης, Ιωαννίδου-Λεμονίδου Αθηνά, Καλέρης Αριστοτέλης, Καλίτση Πηνελόπη, Καραφύλλη Μαρία, Καραφύλλη, Χριστίνα, Καρπούζης Γιάννης, Καρυστιναίου–Ευθυμιάτου Ερνεστίνα, Καστρούνη Μαρία-Ιλια, Κορρέ Φωτεινή, Κουφός Παναγιώτης, Κυριάκου Παναγιώτα, Κωνσταντάρας Κίμων, Λαινάκη Νεκταρία, Λιακοπούλου Κατερίνα-Χριστίνα, Μαλλάκου Ειρήνη, Μανιάτης Στέφανος, Μιχάλαινας Βασίλης, Μπασδάνης Θάνος, Μπατάλια Πέννυ, Νεοπούλου Κέλλυ, Ντίνου, Στεφανία, Παπαδερού Κατερίνα, Παπαδημητρίου Θανάσης, Πασσιά Γιώτα, Πατσιαούρας Κωνσταντίνος, Πλυτάς Σάββας, Ρετσινάς Κώστας, Ρούπας Παναγιώτης, Ρούσσος Θεοφάνης, Σπανολιός Ισίδωρος, Σπένδου Έλλη, Σμπόνιας Γιώργος, Στειακάκη Μάγδα, Τζάβλα Μαρία Δέσποινα, Χαβάκης Κυριάκος, Χατζόπουλος Γιώργος, Χρηστάκου Βίκυ, Ψυχογυιός Στέφανος.

 

 

ΕΓΚΑΙΝΕΙΑ Παρασκευή 3 Ιουνίου, 20.00

ΔΙΑΡΚΕΙΑ 03.06-19.06, 2016

ΩΡΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ

Καθημερινές 18:00-22:00

Σάββατο & Κυριακή

10:00-13:00 & 18:00-22:00

Δευτέρα Κλειστά.

Χώρος: Διοικητήριο, Παλαιό Ελαιουργείο, Παραλία Ελευσίνας.

 

Πώς να έρθετε:

Από Αθήνα: Λεωφορείο Α16 Αθήνα – Ελευσίνα (Αφετηρία Πλατεία Κουμουνδούρου)

                      Κτελ Μεγάρων (Αφετηρία: στην είσοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού «Θησείο»)

Από σταθμό Μετρό «Αγία Μαρίνα»: Λεωφορεία Α16 Αθήνα – Ελευσίνα & 876 Ελευσίνα – Αγία Μαρίνα

Από Πειραιά: Λεωφορεία 845 Πειραιάς – Ελευσίνα μέσω Θηβών & 875 Πειραιάς – Ελευσίνα

Με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο (στάση Μαγούλα).

 

Χορηγός

Metron

Αυτοί είναι οι χώροι που ξεκουράζονται οι αεροσυνοδοί (Pics)