Από το Μουσείο της Ακρόπολης έως το Εθνικό Θέατρο, από τη Διπλάρειο Σχολή έως την Ίριδα, από το Αναγνωστήριο του Βαλλιάνειου κτιρίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος έως μια παλιά κατοικία στη Δεριγνύ, από τη Βιβλιοθήκη της Νομικής Σχολής(Παλαιό Χημείο) έως το Πεδίον του Άρεως και τους χώρους της Στέγης, το Onassis Fast Forward Festival 5 – Athens, με αναθέσεις, διεθνείς συμπαραγωγές και παγκόσμιες πρεμιέρες, ανιχνεύει τις ρωγμές του χρόνου στα όρια του μύθου και της μαρτυρίας, της εμπειρίας και της φαντασίας.
Μπορεί η αρχαιολογία να παίξει ένα δυναμικό ρόλο στις σύγχρονες κρίσεις ταυτότητας; Μπορεί η τέχνη να ανασύρει μυστικά που κρύβει ακόμη μέσα της η γη; Είναι δυνατόν να επαναπροσδιορίσουμε την εθνική μας ταυτότητα μέσα από την κριτική προσέγγιση των θραυσμάτων του παρελθόντος; Υπάρχει κοινωνικά στρατευμένη αρχαιολογία; Μπορούμε να οραματιστούμε το μέλλον μιας πόλης, μέσα από εναλλακτικές ερμηνείες των αρχαίων και σύγχρονων μνημείων της;
To 5ο Onassis Fast Forward Festival Athens εξερευνά την αρχαιολογία ως επιστήμη, όχι της συνέχειας και του ακίνητου χρόνου, αλλά της ρωγμής, της ασυνέχειας και του μετασχηματισμού, στα όρια επιστημονικής τεκμηρίωσης και μυθοπλασίας. Εστιάζει στη συνάντηση της τέχνης με την επιστήμη και επιχειρεί να προτείνει, μέσα από τους πολλαπλούς χρόνους της ύλης, μια μη γραμμική προσέγγιση της ιστορίας. Καλλιτέχνες από τον ελληνικό και το διεθνή χώρο θα ανιχνεύσουν τον καθοριστικό ρόλο της αρχαιολογίας στην κατασκευή των εθνικών αφηγήσεων και της συλλογικής μνήμης, αλλά και τη διαλεκτική σχέση της με την πολιτιστική κληρονομιά.
Σημείωμα της Αφροδίτης Παναγιωτάκου
(Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση)
Το Onassis Fast Forward Festival 5 – Athens διεκδικεί την έκπληξη στην πόλη που νομίζουμε ότι ξέρουμε. Δημιουργεί πεδία πειραματισμού για τους καλλιτέχνες και τους πολίτες, για να καταλάβουμε όσα μας συνδέουν και όσα μας χωρίζουν, για να δημιουργήσουμε παρά να προσδιορίσουμε μια κοινή επικράτεια, για να πυροδοτήσουμε συζητήσεις γύρω από το τι σημαίνει να ζει κανείς σήμερα σε πόλεις τραυματισμένες, ανήσυχες και, γι’ αυτό, ζωντανές. Το Onassis Fast Forward Festival 5 είναι εδώ για να διεγείρει την περιέργεια και να άρει την άρνηση για ό,τι συμβαίνει μπροστά στα μάτια μας, μέσα μας, γύρω μας.
Ένα φεστιβάλ τοπικό, γι’ αυτό και παγκόσμιο, εντοπισμένο και οικουμενικό. Ένα φεστιβάλ που θέλει να συνομιλήσει όχι μόνο με τον χώρο, αλλά κυρίως με την κατάσταση, συμπυκνώνοντας τον χρόνο και τον τόπο, βασισμένο στα ίδια τα υλικά της πόλης, που δεν είναι άλλα από τα διανύσματα της ζωής των ανθρώπων της. Έτσι, κυκλοφορεί στον δημόσιο και τον κοινωνικό χώρο, καταλαμβάνει κτίρια, επαναπροσδιορίζει το περιεχόμενό τους.
Η Αθήνα των πολυκατοικιών και των νεοκλασικών, της Ιστορίας και της αρχαιολογίας, της μνήμης και του παρόντος, του ματαιωμένου μεγαλείου και της παραπλανητικής νοσταλγίας, η Αθήνα των διαστρωματώσεων και των στρωματογραφικών κενών, με τα δικά της ίχνη βίας και καταστροφών, με τις δικές της ιστορικές ασυμφωνίες, αποκαλύπτεται.
Αναθέσεις, διεθνείς συμπαραγωγές και παγκόσμιες πρεμιέρες συνδέουν πρόσωπα και οργανισμούς, συγκεντρώνοντας στο κέντρο της πόλης εκείνους που θέλουν να αναρωτηθούν, αλλά κυρίως όσους η τυχαιότητα, και όχι η πρόθεση, τους φέρει κοντά σε όσα θα συμβούν.
Καλλιτέχνες του κόσμου, με αφετηρία τους τη Βηρυτό, το Βερολίνο, την Κουάλα Λουμπούρ, το Παρίσι, το Ρέικιαβικ, το Σάο Πάολο, τη Σιγκαπούρη, τη Στοκχόλμη και το Τόκυο –σε συνεργασία με Έλληνες καλλιτέχνες, ερευνητές και κατοίκους– ανασκάπτουν και επαναπροσδιορίζουν το αρχαίο και πρόσφατο παρελθόν της Αθήνας, έτσι όπως αυτό ψιθυρίζει ή κραυγάζει στο παρόν.
Επιμελητικό σημείωμα της Κάτιας Αρφαρά
(Σύλληψη & Καλλιτεχνική Διεύθυνση Φεστιβάλ)
Μέσα από αναθέσεις, συμπαραγωγές και επιτόπιες καλλιτεχνικές παρεμβάσεις σε δημόσιους οργανισμούς, ιδιωτικούς και ανοιχτούς χώρους στο κέντρο της Αθήνας, το 5ο Onassis Fast Forward Festival διερευνά το πεδίο μιας διευρυμένης αρχαιολογίας, που επανεξετάζει επιστημονικές βεβαιότητες και ιστορικές γραμμικότητες. Υιοθετώντας διαφορετικές πρακτικές όπως αρχειακή και επιτόπια έρευνα, επιστημονική μεθοδολογία, επανοικειοποιήσεις και επαναδράσεις, οι καλλιτέχνες του φεστιβάλ αρθρώνουν έναν κριτικό στοχασμό πάνω στα μνημεία, τα τέχνεργα και τα κατάλοιπα, ο οποίος ξεδιπλώνεται σε έναν υβριδικό χώρο που υπερβαίνει διαχωριστικές γραμμές, όπως είναι αυτές για παράδειγμα μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικών δεδομένων.
Μετά από ειδικές αναθέσεις, καλλιτέχνες από το Τόκυο, τη Σιγκαπούρη, την Αγία Πετρούπολη, τη Στοκχόλμη, την Αθήνα, το Βερολίνο, το Παρίσι και τη Βηρυτό ανασκάπτουν το αρχαίο και πρόσφατο παρελθόν της Αθήνας για να αποκαλύψουν τις χρονικές και χωρικές διαστάσεις των υλικών τεκμηρίων και τις πολλαπλές «αλήθειες» τους. Οι αφηγήσεις τους, δημιουργημένες επί τούτου για τις εκάστοτε τοποθεσίες (site-specific), συναντούν το φαντασιακό καλλιτεχνών από άλλα μέρη του κόσμου, που προσκλήθηκαν επίσης για να μοιραστούν την έρευνά τους σε ανάλογα πεδία.
Το φεστιβάλ, πιστό στη ριζωματική δομή του, εξετάζει τον σημαίνοντα ρόλο της αρχαιολογίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς στη διαμόρφωση εθνικών και θρησκευτικών ταυτοτήτων και, κατά συνέπεια, στην ερμηνεία της ιστορίας.
Με την εκταφή θαμμένων ιστοριών και λανθανουσών αφηγήσεων, το φετινό φεστιβάλ μεταμορφώνεται σε ένα παλίμψηστο, αποκαλύπτοντας πολλαπλά επίπεδα χρόνου και ύπαρξης, ίχνη βίας και καταστροφών, ιστορικές ασυνέχειες και επιστημολογικές αδιαφάνειες.
Πώς μπορεί η τέχνη να διατηρήσει μια κριτική θέση απέναντι σε ρητορικές που στιγματίζουν το δημόσιο χώρο; Μπορεί ένα καλλιτεχνικό έργο να αμφισβητήσει την αυταρχική κληρονομιά της δημόσιας μνήμης; Μπορούμε άραγε να σκάψουμε το μέλλον μιας πόλης; Είναι εφικτό να αναδυθούν εναλλακτικοί κοινωνικοί χώροι μέσα από εφήμερες καλλιτεχνικές παρεμβάσεις; Πώς μπορούμε να επαναδιαπραγματευτούμε έννοιες όπως η πολιτιστική κληρονομιά σε μια πόλη σαν την Αθήνα, όπου τα κατάλοιπα του παρελθόντος θεωρούνται ως τα φυσικά τεκμήρια της αδιάλειπτης συνέχειας του ελληνικού πολιτισμού;
Το 5ο FFF αμφισβητεί εθνικιστικούς λόγους και νεοαποικιακές ρητορικές, διερευνώντας συγχρόνως αντιθετικούς προβληματισμούς πάνω στη γνώση, πέρα από δομές εξουσίας και τοπικές πολιτικές. Με ένα δεκαπενθήμερο πρόγραμμα εγκαταστάσεων, περφόρμανς, εκθέσεων, προβολών, εργαστηρίων και δημόσιων διαλόγων σε μουσεία, βιβλιοθήκες, σχολές, ερειπωμένες κατοικίες, κινηματοθέατρα, πάρκα και στην ίδια τη Στέγη, το φεστιβάλ επιχειρεί να δημιουργήσει ένα δυναμικό κοινό πεδίο ή, όπως το έθεσε ο Édouard Glissant, έναν ανοιχτό χώρο «ποιητικής αναγκαιότητας» όπου παράγονται συνεχώς σχέσεις μεταξύ των ιδεών και των φαντασιακών του ενός μέρους και των αντίστοιχων ενός άλλου.
Συντελεστές:
Σύλληψη & Καλλιτεχνική Διεύθυνση Φεστιβάλ: Κάτια Αρφαρά
Γενική Διεύθυνση Παραγωγής: Δήμητρα Δερνίκου
Γενική Τεχνική Διεύθυνση: Λευτέρης Καραμπίλας
Εκτέλεση Παραγωγής: Βασίλης Παναγιωτακόπουλος
Οργάνωση Παραγωγής: Χριστίνα Πιτούλη
Γενικός Συντονισμός & Έρευνα: Μαρίνα Τρουπή
Συντονισμός Συζητήσεων και Εργαστηρίων: Μυρτώ Λάβδα, Ελεάννα Σεμιτέλου, Μαρίνα Τρουπή
Βοηθοί Εκτέλεσης Παραγωγής: Δέσποινα Σιφνιάδου, Ειρηλένα Τσάμη, Γιώργος Λιναρδάκης, Κωστής Λεβάντης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
2 – 16 Μαϊ 2018 – Πεδίον του Άρεως
ΘΕΑΤΡΟ FFF5 | Chto Delat & Anton Kats Park Fables (Μύθοι του Πάρκου)
Χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη ίχνη ιστορίας και μνήμης, αποσπάσματα ταυτοτήτων και βιωμάτων, η διεθνούς εμβέλειας ρωσική κολεκτίβα Chto Delat, σε συνεργασία με τον εικαστικό και μουσικό Άντον Κατς, καλλιεργούν το εύφορο Πεδίον του Άρεως.
Οι δράσεις του Park Fables περιλαμβάνουν εφήμερες καλλιτεχνικές, ψυχαγωγικές και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που συνομιλούν με την πολιτιστική κληρονομιά του πάρκου: μια θεατρική παράσταση και ένας ραδιοφωνικός σταθμός / χώρος ακρόασης αποτελούν τον πυρήνα του έργου, που πλαισιώνεται από προσωρινές εικαστικές εγκαταστάσεις και παράλληλες δράσεις. Σημείο αναφοράς και κόμβος συναντήσεων, κατά τις δράσεις του Park Fables, αποτελεί ένα ειδικά σχεδιασμένο περίπτερο, στο οποίο συστεγάζονται ο ραδιοφωνικός σταθμός και μια βιβλιοθήκη.
2 – 16 Μαϊ 2018 – Παλαιό Χημείο (Βιβλιοθήκη της Νομικής Σχολής) | Μαυρομιχάλη 17-19 & Σόλωνος 104
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ FFF5 | Hikaru Fujii The Primary Fact
Ένας αρχαιοελληνικός ομαδικός τάφος με 80 νεκρούς δεσμώτες αποκαλύφθηκε προ διετίας στο Παλαιό Φάληρο. Ο Ιάπωνας εικαστικός Χικάρου Φουτζίι επανέρχεται στο FFF και, ύστερα από εκτεταμένη έρευνα, σε συνεργασία με τη χορογράφο Πατρίσια Απέργη και τους επικεφαλής της ανασκαφής, στρέφει το βλέμμα του στο συγκλονιστικό αυτό εύρημα ρίχνοντας φως στη «σκοτεινή», πριν από τον Χρυσό Αιώνα, Αθήνα του 7ου αιώνα π.Χ.
Η οπτικοακουστική εγκατάσταση που στήνει σε ένα κτίριο-ορόσημο της πανεπιστημιακής κοινότητας, το πρώην Χημείο και νυν Βιβλιοθήκη της Νομικής Σχολής, περιλαμβάνει συνεντεύξεις με τους επικεφαλής της ανασκαφής –από αρχαιολόγους μέχρι οδοντιάτρους–, αλλά και την αναβίωση της εκτέλεσης και της ταφής από έναν Χορό 80 νέων Αθηναίων.
2 – 16 Μαϊ 2018 – Μουσείο Ακρόπολης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ FFF5 | Joana Hadjithomas & Khalil Joreige Unconformities (Ασυμφωνίες)
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση προσκαλεί για τρίτη φορά το διεθνώς διακεκριμένο δίδυμο από τον Λίβανο, αυτή τη φορά για να παρουσιάσει στο Μουσείο της Ακρόπολης, αμέσως μετά το Centre Pompidou και τη βράβευσή του με το Prix Marcel Duchamp (2017), το Unconformities (Ασυμφωνίες). Μια mixed-media εικαστική εγκατάσταση συγκροτημένη από τα χώματα και τα πετρώματα, τις ιστορίες και τα μυστικά τριών ιστορικών πόλεων: Αθήνα, Βηρυτός, Παρίσι.
2 – 16 Μαϊ 2018 – Δεριγνύ 15, Πλατεία Βικτωρίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ FFF5 | Robert Zhao Renhui The Nature Museum
Η Φύση εισβάλλει στα Πατήσια. Τα δωμάτια μιας παλιάς αθηναϊκής κατοικίας της Πλατείας Βικτωρίας φιλοξενούν ένα ιδιότυπο Μουσείο της Φύσης. Εκεί, επί της οδού Δεριγνύ 15, ένας πολυβραβευμένος εικαστικός από τη Σιγκαπούρη, σε συνεργασία με Έλληνες ειδικούς, στήνει μια περιπετειώδη εικαστική εγκατάσταση για την άγνωστη χλωρίδα και πανίδα της Αθήνας – από τα ποτάμια που εξαφανίστηκαν μέχρι την άγρια ζωή που υποτάχθηκε στο άρμα της ανεξέλεγκτης αστικοποίησης.
5 – 6 Μαϊ 2018 – 18:00 – Σε διάφορους χώρους της Στέγης
ΧΟΡΟΣ FFF5 | Sacrifice Erna Ómarsdóttir, Iceland Dance Company, Ragnar Kjartansson, Matthew Barney
Ψυχεδέλεια: μόνο έτσι μπορεί να περιγραφεί αυτό το «φεστιβάλ-μέσα-στο-φεστιβάλ» που έρχεται από την Ισλανδία και καταλαμβάνει απ’ άκρη σ’ άκρη τη Στέγη. Χοροθέαμα και, μαζί, ροκ συναυλία, βίντεο εγκατάσταση, αλλά και αγορά ιδεών (και προϊόντων!), μια γιορτή-τελετή των αισθήσεων και των παραισθήσεων από την Iceland Dance Company, με τη συμμετοχή διεθνούς κύρους εικαστικών, όπως οι Matthew Barney και Ragnar Kjartansson.
6 – 16 Μαϊ 2018 – 21:30 – Aναγνωστήριο Βαλλιάνειου κτιρίου, Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (Πανεπιστημίου 32)
ΘΕΑΤΡΟ FFF5 | Markus Öhrn Αll that may bleed | Έξι σκηνές από τις τραγωδίες του Σοφοκλή
Στην οδό Πανεπιστημίου, στην –άδεια πλέον από βιβλία– Εθνική Βιβλιοθήκη, έντεκα Αθηναίες, ερασιτέχνες ηθοποιοί από τα εκπαιδευτικά εργαστήρια της Στέγης για ενήλικες άνω των 65 ετών, σχηματίζουν μια ανορθόδοξη μπάντα και βουτούν στο έργο του Σοφοκλή, δημιουργώντας μια σειρά σκοτεινών και ατμοσφαιρικών περφόρμανς, υπό την καθοδήγηση του διακεκριμένου Σουηδού σκηνοθέτη και εικαστικού.
9 – 10 Μαϊ 2018 – 21:00 – Κεντρική Σκηνή Στέγης
ΘΕΑΤΡΟ FFF5 | Mark Teh Baling
Το κομουνιστικό παρελθόν της Μαλαισίας που αποσιωπήθηκε, μα ακόμα την στοιχειώνει, επιστρέφει χάρη στη συνταρακτική αναβίωση των Συνομιλιών στο Baling. Ο Μαλαισιανός σκηνοθέτης Μαρκ Τεχ αξιοποιεί αυθεντικά αρχεία και συνθέτει μια φορτισμένη περφόρμανς με θέμα ένα ιστορικό συμβάν-σταθμό για την ανεξαρτησία της πατρίδας του. Μια περφόρμανς που ακροβατεί ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και το πολιτικό δράμα και πραγματεύεται τη συμφιλίωση, τη θυσία, την ταυτότητα και την ανεξαρτησία.
10 – 13 Μαϊ 2018 – 18:00 – Εθνικό Θέατρο, Κτίριο Τσίλλερ, Αίθουσα Εκδηλώσεων
ΧΟΡΟΣ FFF5 | Μέντη Μέγα Trapped
Με το βλέμμα του σημερινού καλλιτέχνη, που προσπαθεί να καταλάβει τον μηχανισμό της εμμονικής επιστροφής των Ελλήνων στον διχασμό, η Μέντη Μέγα μάς ταξιδεύει στην Αθήνα των αρχών του 20ού αιώνα, όπου εν μέσω αντιπαραθέσεων μεταξύ φανατισμένων Ελλήνων συναντάμε μια Αμερικανίδα, την Ισιδώρα Ντάνκαν, μια παθιασμένη πρωτοπόρο του μοντέρνου χορού, η οποία βρέθηκε στο επίκεντρο ιστορικών γεγονότων που σημάδεψαν την ελληνική ιστορία, με φανατικές συγκρούσεις στις οποίες χάθηκαν ανθρώπινες ζωές: στη γλωσσική διαμάχη του 1903, γνωστή ως τα «Ορεστειακά», και στον Εθνικό Διχασμό του 1915.
Η Στέγη συνεργάζεται με το Εθνικό Θέατρο και ταξιδεύει στο Κτίριο Τσίλλερ, το κτίριο που πρωταγωνιστεί στα ιστορικά γεγονότα των Ορεστειακών, στα οποία αναφέρεται η παράσταση.
11 – 13 Μαϊ 2018 – 20:00 – Ίριδα (Ιπποκράτους 15 & Ακαδημίας 55)
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ FFF5 | Kader Attia: «Οι κληρονομιές του σώματος, Μέρος Α’» Συζήτηση και προβολής ταινίας
Σε πανευρωπαϊκή πρεμιέρα, στο πλαίσιο του Onassis Fast Forward Festival 5 – Athens, προβάλλεται, στην Ίριδα, το ιστορικό κινηματοθέατρο της Αθήνας, το πρώτο μέρος της κινηματογραφικής τριλογίας του διεθνώς διακεκριμένου Γαλλοαλγερινού εικαστικού και κινηματογραφιστή Καντέρ Ατιά. Τα «εξόριστα» αντικείμενα είναι εδώ οι πρωταγωνιστές. Εκείνα που οι αποικιοκρατικές δυνάμεις και οι ιεραπόστολοι της Δύσης υφάρπαξαν από τους κατόχους τους για να τα μετατρέψουν σε εθνολογικά τεκμήρια-εκθέματα στα μουσεία της Ευρώπης. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης και η ανθρωπολόγος-αρχαιολόγος Ελεάνα Γιαλούρη συντονίζουν τον δημόσιο διάλογο που ακολουθεί την πρώτη ημέρα της προβολής.
11 – 15 Μαϊ 2018 – Εκθεσιακός χώρος Στέγης
ΘΕΑΤΡΟ FFF5 | Walid Raad Les Louvres and/or Kicking the Dead
Δέκα δωμάτια. Δέκα συναρπαστικά επεισόδια από το Παρίσι έως το Άμπου Ντάμπι, από τη Δύση έως την Ανατολή. Μέσα σε μόλις 75 λεπτά. Ισορροπώντας μεταξύ ιστορίας και μυθοπλασίας. Ένα υβριδικό θέαμα, ανάμεσα σε έκθεση, περιπατητική περφόρμανς και διάλεξη, για την τέχνη και τον πολιτισμό ως διαχρονικά θύματα πρακτικών βίας. Μας ξεναγεί αυτοπροσώπως ο Λιβανέζος Ουαλίντ Ράαντ, ένας από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες της σύγχρονης τέχνης.
12 – 16 Μαϊ 2018 – Διπλάρειος Σχολή (πλ. Θεάτρου 3)
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ FFF5 | Ho Tzu Nyen One or Several Tigers
O Σιγκαπουριανός Χο Τζου Νύεν, ένας πολύ ξεχωριστός δημιουργός μας μεταφέρει στη μαγεία μιας ονειρικής πολυμεσικής εγκατάστασης, με στοιχεία από ινδονησιακό θέατρο σκιών, κινηματογράφο και 3D animation. Μια τίγρη τραγουδά την ιστορία της Σιγκαπούρης, συνομιλώντας με έναν εκπρόσωπο της αποικιοκρατίας, που τόσο την έχει καθορίσει. Ποια είναι τελικά η ιστορία που γνωρίζουμε και πώς έχει κατασκευαστεί; Σε τι βασίζονται οι αντιλήψεις μας;
12 Μαϊ 2018 – Μικρή Σκηνή Στέγης
ΘΕΑΤΡΟ FFF5 | Διαλέξεις-Περφόρμανς | 1η Ημέρα Ho Rui An, Ho Tzu Nyen
Ho Rui An | Solar: A Meltdown (2014)
Το Solar: A Meltdown είναι μια διάλεξη που «απογειώνεται» από την ιδρωμένη πλάτη ενός κέρινου ομοιώματος του ανθρωπολόγου Charles le Roux, το οποίο συνάντησε ο καλλιτέχνης στο Tropenmuseum (Μουσείο των Τροπικών) του Άμστερνταμ. Από αυτή την εικόνα, ο καλλιτέχνης εκκινεί μια σειρά ερευνών που προσπαθεί να φτάσει στα «μετόπισθεν» της Αυτοκρατορίας και, κυρίως, στον ανελέητο ήλιο πίσω της, που σφυροκοπά την αυτοκρατορική πλάτη.
20:30 | Ho Tzu Nyen | ΣΥΝΟΨΙΣ – Το Κριτικό Λεξικό της Νοτιοανατολικής Ασίας
Ο όρος «Νοτιοανατολική Ασία» εμφανίστηκε στο τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ως μια ονοματολογία που επινοήθηκε από τις δυνάμεις των Συμμάχων για να περιγράψει ένα συγκεκριμένο θέατρο μαχών. Το Κριτικό Λεξικό της Νοτιοανατολικής Ασίας ξεκινά με τη μορφή ενός ερωτήματος: σε τι συνίσταται η ενότητα της Νοτιοανατολικής Ασίας, μιας περιοχής που δεν ενοποιήθηκε ποτέ από μια γλώσσα, θρησκεία ή πολιτική εξουσία; Το Λεξικό προχωρά προτείνοντας 26 όρους – έναν για κάθε γράμμα του αγγλικού/λατινικού αλφαβήτου, ο καθένας και μια έννοια, μια κεντρική ιδέα ή ένα βιογραφικό, που προτείνει μια προσέγγιση στο πώς να σκεφτεί και να φανταστεί κανείς τη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή.
13 Μαϊ 2018 – Μικρή Σκηνή Στέγης
ΘΕΑΤΡΟ FFF5 | Διαλέξεις-Περφόρμανς | 2η Ημέρα Ali Cherri, Rayyane Tabet, Akram Zaatari
19:00 | Rayyane Tabet | Dear Victoria
Το Dear Victoria είναι μια περφόρμανς-ανάγνωση, βασισμένη στη μακρόχρονη έρευνα του Ταμπέτ πάνω στις ανασκαφές που έκανε ο Max Freiherr von Oppenheim στο Τελ Χαλάφ. Αρχική ώθηση γι’ αυτή την έρευνα αποτέλεσαν τα σχετικά έγγραφα και οι φωτογραφίες που είχε στην κατοχή της η οικογένεια του Ταμπέτ – ο προπάππους του, Faek Borkhoche, υπήρξε γραμματέας και μεταφραστής του Μαξ φον Όπενχαϊμ, κατά τη διάρκεια της τρίτης αποστολής του στη νοτιοανατολική Συρία, το 1929. Η ανάγνωση εξετάζει τι απέγιναν τα αντικείμενα που ανασκάφθηκαν στο Τελ Χαλάφ και, μέσω αυτών, υφαίνει μια ιστορία με κατασκοπεία, μουσειολογικές προσθήκες και τη μοίρα των οικογενειακών κειμηλίων.
20:00 | Ali Cherri | Water Blues
Τα στάσιμα και λασπώδη νερά, γύρω από τα οποία συγκεντρώνονται έντομα και σκουλήκια, εκπροσωπούν μια πολύπλοκη εικόνα, αυτήν μιας πληκτικής, γλαυκώδους δυστυχίας που σε καταπνίγει και σου προκαλεί ανησυχία. Ο αμορφοποίητος αλλά όχι άμορφος βούρκος καταβροχθίζει και διαβρώνει τα πάντα. Ελάχιστοι χώροι ενσωματώνουν την περιφέρεια της ανθρώπινης ύπαρξης όσο οι βάλτοι. Μέσα από ένα ταξίδι σε διαφορετικές αφηγήσεις γύρω από τα λασπόνερα, σε ιστορίες πνιγμών αλλά και αναστάσεων, το Water Blues αποτελεί μια βουτιά μέσα στα τρομακτικά «βρομόνερα».
21:00 | Akram Zaatari | Uncanny encounters
Ένα πορτραίτο δημιουργείται όταν πολλές ιστορίες συγκλίνουν και παράγουν ένα γεγονός εξαιρετικής φύσης. Μια αρχαιολογική ανασκαφή από θαύμα αποφέρει ευρήματα. Ένας φιλόδοξος καλλιτέχνης κάνει την πρώτη του απόπειρα εκτός ζωγραφικής, με ένα εννοιολογικό έργο, εν είδει περφόρμανς. Ένα Αυτοκρατορικό μουσείο προικίζεται με την πιο πολύτιμη συλλογή του. Μια μεγάλη νεκρόπολη καταστρέφεται από τον τοπικό πληθυσμό. Εργάτες σε μια απομακρυσμένη επαρχία συναντούν για πρώτη φορά στη ζωή τους φωτογραφική κάμερα. Βρισκόμαστε στη Σιδώνα του Λιβάνου το 1887 και τίποτα δεν μπορεί να αποτρέψει ένα τέτοιο γεγονός να πραγματοποιηθεί.
15 – 16 Μαϊ 2018 19:00 – Κεντρική Σκηνή Στέγης
ΘΕΑΤΡΟ FFF5 | Leonardo Moreira & ομάδα Cia. Hiato The Odyssey
Με το ομηρικό έπος ως πηγή έμπνευσης, η ξεχωριστή κολεκτίβα από τη Βραζιλία επανέρχεται στη Στέγη. Επτά ηθοποιοί, σαν σύγχρονοι ραψωδοί, αφηγούνται προσωπικές και συλλογικές οδύσσειες, ισορροπώντας στα όρια ρεαλισμού και φαντασίας. Η ζωντανή εμπειρία αυτής της οριακής αφήγησης αμφισβητεί τον διχασμό πραγματικότητας-μυθοπλασίας αλλά και κοινού-ηθοποιών. Γιατί ίσως, τελικά, να είμαστε όλοι εξίσου μυθικοί όσο και τερατώδεις.
15 – 16 Μαϊ 2018 – 21:00 – Μικρή Σκηνή Στέγης
ΘΕΑΤΡΟ FFF5 | Rabih Mroué So Little Time
Πώς «κατασκευάζεται» ένας ήρωας; Ο διεθνώς καταξιωμένος δημιουργός από τη Βηρυτό επανέρχεται στη Στέγη με μια διαφωτιστική και χιουμοριστική περφόρμανς-διάλεξη γύρω από τους πλαστούς εθνικούς μύθους. Ή, αλλιώς, η νεότερη ιστορία του Λιβάνου μέσα σε 60 λεπτά.