Τι θα συνέβαινε αν κοιτάζαμε τις ειδήσεις και αυτές αποφάσιζαν να μας κοιτάξουν με τη σειρά τους; Τι θα συνέβαινε αν οι πρωταγωνιστές του βραδινού δελτίου ειδήσεων μάς αντιγύριζαν το βλέμμα;
Η συνεχής ροή ειδήσεων σε παντός είδους οθόνες, από τα laptop και τις τηλεοράσεις μέχρι τα smartphone, μας καθιστά διαρκώς μάρτυρες σύνθετων καταστάσεων απ’ όλο τον πλανήτη. Καθημερινά ερχόμαστε αντιμέτωποι με εικόνες φτώχειας και απόγνωσης, εικόνες που μας ταράζουν, εικόνες που μας ενοχλούν.
Η μεγάλης κλίμακας βίντεο-εγκατάσταση Τοπία ενοχής / Guilty Landscapes του Ολλανδού Ντρις Βερχούφεν, που παρουσιάζεται στο Εθνικό Μουσείο Σύχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), εκθέτει το κοινό στη δυσάρεστη πραγματικότητα των εικόνων αυτών και διερευνά κατά πόσο είναι δυνατή μια προσωπική διασύνδεση μεταξύ αυτών που γίνονται θεατές τέτοιων εικόνων κι εκείνων που γίνονται θέαμα μέσα από αυτές. Τι θα συνέβαινε αν κοιτάζαμε τις ειδήσεις και αυτές αποφάσιζαν να μας κοιτάξουν με τη σειρά τους; Τι θα συνέβαινε αν οι πρωταγωνιστές του βραδινού δελτίου ειδήσεων μάς αντιγύριζαν το βλέμμα;
Ο Βερχούφεν είναι γνωστός στο αθηναϊκό κοινό από την εγκατάσταση Phobiarama, το «στοιχειωμένο» μαύρο σπίτι που είχε στηθεί στην πλατεία Συντάγματος το 2017, στο πλαίσιο του Fast Forward Festival. Ο καλλιτέχνης εξετάζει διάφορες πτυχές των σύγχρονων κοινωνιών, όπως τη νοοτροπία που διαμορφώνεται στα χρόνια της κρίσης και την επίδραση των νέων τεχνολογιών στις διαπροσωπικές σχέσεις. Τα Τοπία ενοχής, μια ξεχωριστή δημιουργία στο μεταίχμιο μεταξύ εγκατάστασης και περφόρμανς, φέρνουν τον θεατή-επισκέπτη μπροστά στο έργο τέχνης ευάλωτο, ανοίγοντας το πεδίο μιας ουσιαστικής επαφής.
Το έργο αποτελείται από τέσσερα επεισόδια, που δημιούργησε ο καλλιτέχνης το 2016, κατόπιν ανάθεσης από διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις. Στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου θα παρουσιαστεί το πρώτο επεισόδιο της σειράς.
Guilty Landscapes, episode III – Homs | Dries Verhoeven from Dries Verhoeven on Vimeo.