Εντός του πρώτου τριμήνου του 2016 αναμένεται να δημοπρατηθεί το πρώτο τμήμα του έργου της γραμμής 4 του μετρό που θα συνδέσει το άλσος Βεΐκου με του Γουδή, προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της γραμμής 4, η οποία μετά την ολοκλήρωσή της θα φτάσει έως τη Λυκόβρυση, είναι 3,35 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, μάχη με τον χρόνο πρέπει να δοθεί προκειμένου έως τον Μάρτιο του 2017 να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα των αυτοκινητοδρόμων ώστε να μη χαθούν οι χρηματοδοτήσεις από το προηγούμενο ΕΣΠΑ και να μην υπάρξει ανάγκη να μεταφερθούν ως έργα-«γέφυρες» στο νέο πρόγραμμα, το οποίο είναι σημαντικά μικρότερο (4,5 δισ. για έργα υποδομών από 21 δισ. συνολικά για έργα του προηγούμενου).
Στόχος είναι να παραμείνει αδέσμευτο όσο το δυνατό μεγαλύτερο ποσοστό χρηματοδότησης. Αυτό επεσήμανε χθες ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Βέρνερ Χόγερ, ο οποίος, πάντως, διαβεβαίωσε τον υπουργό ότι «η ΕΤΕπ έμεινε στην Ελλάδα την περίοδο της κρίσης και σκοπεύει να παραμείνει και μετά».
Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τη γραμμή 4 του μετρό, αναμένεται να προχωρήσει με Σύμπραξη Ιδιωτικού και Δημοσίου Τομέα (ΣΔΙΤ), δηλαδή η κατασκευή θα γίνει με ιδιωτικά κεφάλαια, ενώ η λειτουργία μετά την ολοκλήρωσή του θα ανατεθεί στη ΣΤΑΣΥ, με το Δημόσιο να καταβάλλει πληρωμές διαθεσιμότητας στον ιδιωτικό φορέα της σύμπραξης. Στο σύνολο του έργου συμπεριλαμβάνεται και η υπογειοποίηση της γραμμής 1 (ΗΣΑΠ) από το Νέο Φάληρο μέχρι τον Πειραιά.
Η πρώτη φάση περιλαμβάνει τους σταθμούς Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λεωφόρος Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ηλύσια, Ζωγράφου και Γουδή. Το μήκος της γραμμής είναι 11,7 χλμ. και θα εξυπηρετεί καθημερινά 220.000 επιβάτες.
Το συγκεκριμένο έργο γίνεται προσπάθεια να ενταχθεί στο πακέτο Γιούνκερ με δανεισμό από την ΕΤΕπ. Αλλωστε τα στελέχη της ΕΤΕπ φαίνεται να ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τα έργα του μετρό, για τα οποία θα αυξήσουν το ποσοστό της συμμετοχής του στη χρηματοδότηση έως και στο 75% από 50%.
Εργα – γέφυρες
Για τους αυτοκινητοδρόμους, ο κ. Σπίρτζης επεσήμανε πως στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2017. Το υπουργείο θέλει -εφόσον χρειαστεί- να μεταφέρει μόνο μικρά τμήματα των έργων ως γέφυρες στο επόμενο πρόγραμμα, παρά το γεγονός ότι η κίνηση αυτή ενέχει το ρίσκο εάν τα έργα δεν έχουν υλοποιηθεί εντός του χρονοδιαγράμματος να ζητηθούν πίσω οι κοινοτικές επιχορηγήσεις.
Ειδικά για τον Μορέα και την Ολυμπία Οδό, ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για «ένα βαρύ χρονοδιάγραμμα με την ΕΤΕπ» προσθέτοντας: «Για τον Μορέα συμφωνήσαμε στις πρόσθετες εγγυήσεις αλλά και στους υπόλοιπους όρους που θέτουμε εμείς στο τραπέζι». Προσέθεσε, πάντως, ότι έως το τέλος της χρονιάς θα κατατεθεί στη Βουλή η τροποποίηση της σύμβασης του Μορέα.
Επίσης το υπουργείο προσανατολίζεται στην εφαρμογή ενός ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικών διοδίων σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους ύστερα από την ολοκληρώσή τους συμπεριλαμβανομένης της Εγνατίας και της Αττικής Οδού, ενώ παράλληλα συνεχίζει τις προσπάθειες για βελτίωση της τιμολογιακής πολιτικής στην Ιόνια Οδό και τον Ε65 όπου ήδη γίνονται ανακλήσεις αγωγών και μηνύσεων από τους παραχωρησιούχους. Στόχος είναι μέχρι το τέλος της χρονιάς αντίστοιχες συμφωνίες να υπάρχουν για όλους τους αυτοκινητοδρόμους.
Ειδικά για την Εγνατία, το υπουργείο δεν επιθυμεί την ιδιωτικοποίησή της δεδομένου ότι δεν συγκαταλέγεται στις εννέα ιδιωτικοποιήσεις του Μνημονίου. Κι αυτό γιατί εκτιμάται ότι με τα έσοδά της θα αποπληρώσει τον δανεισμό της και θα συμβάλει στη μείωση των διοδίων στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους.
ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ
Σύμπραξη δημόσιου – ιδιωτικού τομέα
Με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ θα προχωρήσουν και οι επεκτάσεις του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς το Λαύριο και τη Ραφήνα, προϋπολογισμού 200 και 100 εκατομμυρίων ευρώ αντίστοιχα, σύμφωνα με την εισήγηση του υπουργείου Υποδομών.
Η επέκταση προς το Λαύριο πιθανότατα θα προκηρυχθεί εντός του 2016, ενώ αυτή προς Ραφήνα θα καθυστερήσει λόγω της προβληματικής σύνδεσης με το λιμάνι εξαιτίας του πυκνού αστικού ιστού.
Πλέον, όμως, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τίθεται και η Σιδηροδρομική Εγνaατία (Ηγουμενίτσα – Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο). Η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων θα απαιτήσει ποσό 5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Γι’ αυτόν τον λόγο και εξετάζεται το έργο να γίνει τμηματικά, αρχής γενομένης από τα τμήματα Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, καθώς το τμήμα Ηγουμενίτσα – Θεσσαλονίκη είναι το πιο δύσκολο.
Στο Καστέλι
Όσον αφορά το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, συμφωνήθηκε δανειοδότηση 20 εκατομμυρίων ευρώ από την ΕΤΕπ προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι αρχαιολογικές ανασκαφές, οι οποίες μαζί με τις απαλλοτριώσεις αποτελούν τους δύο μεγάλους παράγοντες καθυστέρησης των έργων. Οι νέοι όροι του διαγωνισμού αναμένεται να δοθούν σε διαβούλευση στα μέσα του μήνα, αλλά, όπως διαβεβαιώνουν από το υπουργείο, η συμμετοχή του Δημοσίου δεν θα είναι μικρότερη από 45%.
Στην αντιπροσωπεία της ΕΤΕπ δόθηκε από το υπουργείο Υποδομών λίστα με τα προς εκτέλεση έργα, την οποία θα αξιολογήσουν, ενώ συγκροτήθηκε κοινή επιτροπή που θα συνεδριάσει την ερχόμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τις ξένες τράπεζες για τα έργα υποδομών στη χώρα και για τον σκοπό αυτό στις 12 Νοεμβρίου θα γίνει συνάντηση και με εκπροσώπους της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Πηγή: Έθνος