Πλαστά εισιτήρια, μεταβίβαση επικυρωμένων εισιτηρίων από επιβάτη σε επιβάτη, επικάλυψη εισιτηρίων με… ενυδατικό χειλιών ή πράσινο σαπούνι ώστε μετά την ακύρωσή του το μελάνι να σβήνεται και το εισιτήριο να είναι σαν… καινούργιο αλλά και μετακίνηση χωρίς εισιτήριο προκαλούν… πονοκέφαλο στις διοικήσεις των συγκοινωνιακών εταιρειών, οι οποίες βλέπουν να χάνεται με αυτούς τους τρόπους περίπου το 1/4 των εσόδων τους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι λίγους μήνες πριν είχε κάνει την εμφάνισή της και ιστοσελίδα, η οποία ενημέρωνε τους επιβάτες σε πραγματικό χρόνο για τις στάσεις που υπήρχαν ελεγκτές με τα συγκεκριμένα σημεία να αναβοσβήνουν στον χάρτη.
Αν και η ιστοσελίδα παρέμεινε μόνο για λίγο καιρό προσβάσιμη, καταδεικνύει τις διαστάσεις του προβλήματος που διογκώνεται διαρκώς λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης και παρά τη μείωση της τιμής του εισιτηρίου στο 1,20 ευρώ.
Αμέσως μετά τις εκλογές μάλιστα η διοίκηση του ΟΑΣΑ προτίθεται να δημοσιοποιήσει νομοθετική πρόταση, με στόχο να καλυφθούν ενδεχόμενα κενά που αφορούν στη χρήση πλαστών, μεταβιβασμένων και παραποιημένων εισιτηρίων.
(Πατήστε επάνω στη φωτογραφία για μεγαλύτερη ανάλυση):
Ωστόσο το ζήτημα της μεταβίβασης επικυρωμένων εισιτηρίων μοιάζει αρκετά περίπλοκο καθώς μεγάλο μέρος του πληθυσμού το επικροτεί αφού, σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα, το 40% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει προσφέρει το εισιτήριό του μετά την αποβίβαση σε επόμενο επιβάτη, ενώ το 43% παραδέχθηκε ότι του έχει προσφερθεί χρησιμοποιημένο εισιτήριο. Επιπλέον το 62% δήλωσε ότι το θεωρεί δείγμα αλληλεγγύης.
Γεγονός είναι, πάντως, ότι αυτή την περίοδο οι εταιρείες βρίσκονται κυριολεκτικά στο… κόκκινο και στελέχη του ΟΑΣΑ δεν κρύβουν την ανησυχία τους ότι η χρονιά θα κλείσει με δραματική κατακόρυφη αύξηση των ζημιών για τις συγκοινωνιακές εταιρείες. Η πτώση στις πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών φτάνει φέτος το 6%-8% κατά μέσο όρο συγκριτικά με πέρυσι, με την εξαίρεση του Ιουλίου, οπότε και ο Οργανισμός απώλεσε περίπου 9,5 εκατομμύρια ευρώ από τις δωρεάν μετακινήσεις μετά την επιβολή των capital controls. O τελευταίος συνολικά κερδοφόρος μήνας ήταν ο περασμένος Δεκέμβριος, όπως σημειώνουν τα στελέχη του Οργανισμού τονίζοντας ότι αυτή τη στιγμή προκύπτουν «μαύρες τρύπες» επιπροσθέτως από:
- Την αύξηση του ΦΠΑ στο 23%, η οποία υπολογίζεται σε περίπου 2 εκατομμύρια τον μήνα.
- Τα χρέη των υπουργείων στον Οργανισμό που ξεπερνούν τα 10 εκατομμύρια ευρώ.
- Τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, για την οποία δεν έχει οριστεί ακόμα χρονοδιάγραμμα πληρωμής του ΟΑΣΑ από τον ΟΑΕΔ και εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ έως το τέλος του χρόνου. Την ίδια στιγμή η εισιτηριοδιαφυγή έχει αυξηθεί σημαντικά χωρίς ωστόσο να γνωρίζει κανείς με ακρίβεια πόσο ζημιώνει τον Οργανισμό.
Απώλειες
Η τελευταία επίσημη μέτρηση είχε γίνει 10 χρόνια πριν καταδεικνύοντας ότι η εισιτηριοδιαφυγή αντιπροσώπευε το 14% των εσόδων. Πλέον εκτιμάται ότι το ποσοστό έχει εκτοξευτεί στο 25,5% κατά μέσο όρο, ενώ σε λεωφορεία και τρόλεϊ είναι υψηλότερο. Σ΄αυτό συμπεριλαμβάνεται και ποσοστό 3%-5% απωλειών που προέρχονται από τη μεταβίβαση εισιτηρίων, ενώ τα πλαστά αντιστοιχούν σε 4%.
Μία από τις αιτίες της αύξησης του φαινομένου είναι, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, και το γεγονός ότι έχουν ελαχιστοποιηθεί οι έλεγχοι στα λεωφορεία ύστερα από την εντολή να σταματήσουν να πραγματοποιούν ελέγχους κομίστρου οι εθελοντές οδηγοί, τους οποίους ο πρώην αναπληρωτής υπουργός, Χρ. Σπίρτζης είχε αποκαλέσει «κεφαλοκυνηγούς» καθώς λάμβαναν ποσοστό επί των προστίμων που βεβαίωναν.
Ελέγχους στις συγκοινωνίες της Αθήνας κάνουν πλέον 150 ελεγκτές στα μέσα σταθερής τροχιάς, ενώ ο αριθμός των μόνιμων ελεγκτών για όλο το δίκτυο λεωφορείων και τρόλεϊ δεν ξεπερνά τα 20 άτομα.
Πηγή: Έθνος