Μια παλιά τηλεόραση της ευτέλειας και του κλειστοφοβικού, µικροαστικού πουριτανισµού επανακάµπτει, λες και γύρισε πίσω το ρολόι του χρόνου.
Θα µπορούσε να προκαλεί απλώς … … θυµηδία η απελπισµένη προσπάθεια του «Μπλα, µπλα» να αναβιώσει µια παλιοµοδίτικη τηλεόραση της πρωτόγονης εποχής των Τατιανοµαλέληδων. Την τηλεόραση που στηρίχτηκε στις πιο αναχρονιστικές νοοτροπίες, στον επαρχιώτικο πουριτανισµό, την τηλεόραση που καλλιεργούσε έναν ύπουλο κοινωνικό ρατσισµό.
Προκάλεσε όµως φρίκη όσον αφορά το τι περιµένει το φιλοθέαµον αυτή τη δύσκολη χρονιά, µε την επί τριήµερο επιµονή του σε ένα από τα πιο παλιά, ξεπερασµένα θέµατα αυτού του τηλεοπτικού µοντέλου. Στο Αγρίνιο, λέει, «τρεις 40χρονες παντρεµένες κυρίες διασκέδαζαν µε νεαρούς το περασµένο Σάββατο». Η υπόθεση έµοιαζε µε το σενάριο της κωµωδίας του Περάκη, που και αυτός το είχε εμπνευστεί από την επικαιρότητα της εποχής. Περσινά, ξινά σταφύλια; Ναι. Αλλά το περίεργο ήταν ότι σερβίρονταν µε δηλητηριώδη εµµονή.
Γιατί έχει περάσει μία δεκαετία από τότε που παρόµοια θέµατα συζητήθηκαν για την προσβλητική προσέγγιση της επικαιρότητας στις τοπικές κοινωνίες, για τη νοοτροπία που θεωρεί την ελληνική περιφέρεια «άντρο οργίων και παντός είδους παθών», για την υποτιµητική για τον πολιτισµό της χώρας αντιμετώπιση των κυριών, για την εξευτελιστική εκµετάλλευση ιδιωτικών υποθέσεων προκειµένου να ερεθιστούν τα ένστικτα του φιλοθεάµονος µε γαργαλιστικά υπονοούµενα.
Τα είπαµε αυτά. Είπαµε θα γλιτώσουµε. Θα «µεγαλώσει» η τηλεόρασή µας, θα αλλάξει νοοτροπίες. Και σαν να µην πέρασε µια µέρα, το ίδιο ακριβώς µοντέλο φτηνιάρικης τηλεόρασης επανακάµπτει. Και µάλιστα τη χρονική στιγµή κατά την οποία ο τόπος αγωνίζεται να βρει την ανάσα του από την οικονοµική κρίση, οι τηλεθεατές έχουν περισσότερο από ποτέ την ανάγκη να αισθανθούν υπερήφανοι για τον εαυτό τους, να αισθανθούν αξιοπρέπεια και σεβασµό. Και το µόνο που τους προσφέρεται είναι το άψογης επαγγελµατικής αφέλειας χαµόγελο της Τσιµτσιλή και η λουσάτη, δροσερή οµορφιά της σαν ψευδαίσθηση ανανέωσης µιας τηλεόρασης απελπι στικά καθηλωµένης στο παλιό, µιας τηλεόρασης που µοιάζει να βρικολάκιασε. Ελεος.
Αστεία και τα επιχειρήµατα της εκποµπής για τους λόγους που την οδήγησαν στην επιλογή του εν λόγω θέµατος. Αναφέρεται, λέει, σε ειδησεογραφικά site. Και λοιπόν; Οχι µόνο το Διαδίκτυο είναι ένα τελείως διαφορετικό µέσο από την τηλεόραση, αλλά ουκ ολίγα από τα εν λόγω «site» τα έχουν φτιάξει επαγγελµατίες της τηλεόρασης, οι οποίοι έχουν τις ίδιες πάντα νοοτροπίες στην προσέγγιση της πραγµατικότητας. Α, ναι. Το θέµα το συζητάει όλο το Αγρίνιο. Και να µην ήθελε, του επιβλήθηκε. Ακριβώς αυτή τη δουλειά κάνει η βαµπιρική τηλεόραση. Βέβαια είχε και το «Μπλα, µπλα» τον «από µηχανής θεό» του, γνωστό από εµφανίσεις σε κανάλια ιδιωτικό ντετέκτιβ ο οποίος ισχυρίστηκε ότι είναι σε θέση να γνωρίζει πως το γεγονός συνέβη. Μα δεν θα µπορούσε να βρει η κανιβαλική τηλεόραση ιδανικότερο αρωγό από τους «ιδιωτικούς ερευνητές», οι οποίοι στηρίζουν την επαγγελµατική τους µακροηµέρευση στον ασφυκτικό συντηρητισµό µικρών κοινωνιών. Διαφορετικά, οι άνθρωποι δεν θα είχαν ούτε «άνοµα» µυστικά ούτε «κρυφά» πάθη και δεν θα τον πλήρωναν για να ερευνήσει και να τα αποκαλύψει. Υποτίθεται κρατώντας το µυστικό για τους άµεσα ενδιαφεροµένους. Αλλά πώς θα διαφηµίσει και αυτός τη δουλειά του. Να τος ο φαύλος κύκλος.
Συντήρηση των ηθικά ξεφτισµένων αντιλήψεων
Σαν παγάκι που κυλάει σε ζεστή ραχοκοκαλιά, η τηλεόραση της περασµένης δεκαετίας ξεδιπλώνει την ανατριχιαστική της ευτέλεια, η τηλεόραση που διαµόρφωσε τις κοινωνίες της αποτυχίας, που υπηρετεί όσα πρέπει να ανατρέψει η σύγχρονη κοινωνία για να µπορέσει να ξαναβρεί την ελπίδα. Αλλά η συντήρηση είναι εκεί και δείχνει τα «δόντια» της µέσα από το υψηλού επαγγελµατισµού και αρίστης ορθοδοντικής χαµόγελο της Τσιµιτσλή.
Οχι, το χειρότερο δεν είναι ούτε ο κανιβαλισµός ούτε ο κουτσοµπολίστικος εθισµός, είναι ότι επιβεβαιώνονται οι χειρότεροι εφιάλτες µας για το πώς θα αντιδράσει η εγχώρια τηλεόραση στην κρίση των καιρών. Βρικολακιάζοντας. Επιστρέφοντας µε το πρόσωπο της απόλυτης φτήνιας, µε τις χειρότερες τηλεοπτικές συνταγές που υπηρετούν την κοινωνική καθυστέρηση, µε µπιγκµπραδερικά ριάλιτι, µε εκποµπές που επιµένουν στη λυσσώδη συντήρηση των πλέον ηθικά ξεφτισµένων αντιλήψεων. Γιατί σε αυτές µπορεί να στηριχτεί µια αγορά κατανάλωσης του ευτελούς, ώστε να συντηρηθούν στις θέσεις τους οι «τηλεοπτικές φούσκες», που έχουν γεµίσει την εγχώρια τηλεόραση παριστάνοντας τους ειδήµονες”.
Πηγή:ΤΑ ΝΕΑ